2020 publicerade vi två olika checklistor. Den ena handlade om social hållbarhet och den andra om ekologisk hållbarhet. Målet var att bocka av allt till 2025, men bara ett år senare har vi kommit längre i vårt arbete än vad vi trodde var möjligt. Det finns fortfarande mycket kvar att göra, men här är det vi lyckats med. Hittills.

Vårt ekologiska hållbarhetsarbete går i korta drag ut på att reducera vår klimatpåverkan i största möjliga mån. Att ta sig dit kräver enorma omställningar för oss på Ellos och nya kravställningar på våra leverantörer och samarbetspartners. Det är ett arbete som kommer ta tid. Men kanske, kanske behöver det inte ta riktigt så lång tid som vi initialt trott. Läs om hur långt vi kommit på bara ett år nedan!

Simply Sustainable


1/7. HÅLLBART MATERIAL


goals

Mål 2025:


50% av alla textilier som vi säljer ska bestå av minst 50% hållbart material.



Idag:


36% av antal sålda textilprodukter består av minst 50% hållbart material.


Vill du veta mer? Läs om vår egen Better Choice-märkning här!

logo

2/7. HÅLLBAR BOMULL


goals

Mål 2025:


Alla våra bomulls-produkter ska innehålla 100% hållbar bomull.



Idag:


95% av alla våra bomullsprodukter består av 100% hållbar bomull.


Vill du veta mer? Läs om hur vi arbetar med hållbar bomull här!




logo

3/7. ÅTERVUNNA MATERIAL


goals

Mål 2025:


25% av all polyester, polyamid och bomull vi använder oss av ska vara återvunnen.



Idag:


22% av all polyester och polyamid som vi använt oss av under det första kvartalet av 2021 har varit återvunnen.





På punkt 3 har vi justerat målet och tagit bort bomull – 25% av all polyester och polyamid ska vara återvunnen. Eftersom det knappt finns någon återvunnen bomull är det bättre att fokusera på att hitta andra hållbara lösningar.

Karin Verdoes är designchef för Ellos Fashion. I filmen berättar hon om det dagliga hållbarhetsarbetet på Ellos modeavdelning, hur långt vi har kommit och vad vi kan och behöver göra bättre.

På bara några år, från det att vi tog fram checklistan, har vi kommit så långt med många delar. Hela bolaget har på kort tid ställt om och nu är hållbarhetsfrågan superviktig internt. Det är något som jag är stolt över.

Karin Verdoes
logo

4/7. FSC-MÄRKT TRÄ


goals

Mål 2025:


50% av våra trämöbler ska bestå av FSC-märkt trä.



Idag:


Status 2020: 1,2% av våra trämöbler består av FSC-märkt trä. Status Q1 2021: 0,4% av våra trämöbler består av FSC–märkt trä.


Vill du veta mer? Läs om FSC-märkningen här!

Climate Compensation


logo

5/7. KLIMATKOMPENSERING


Mål 2025:


Vi ska klimatkompensera för alla bolagets transporter och tydligt redovisa vart pengarna går. Detta via Tricorona Climate Partner AB.



Idag:


Redan 2019 klimatkompenserade vi, och under 2020 började vi investera i tre olika projekt:


Climeworks (Direct Air Capture)

Vindenergi Indien Hindustan

Trädplantering och bevaring Sodo & Humbo

Jennifer Åhman är designchef för Ellos Home. I filmen berättar hon om det dagliga hållbarhetsarbetet på Ellos hemavdelning, hur långt vi har kommit och vad vi kan och behöver göra bättre.

Man önskar ju att det fanns en knapp att trycka på. Att det kunde vara så enkelt och gå så fort att genomföra alla de förändringar som man vill genomföra. Det är stora apparater, stora arbeten som kräver att vi som bransch går samman. Och det är faktiskt precis det man håller på att göra, vilket är fantastiskt.

Jennifer Åhman

Plastic not so fantastic


6/7. ENGÅNGSPLAST


Mål 2025:


Vi ska ta bort all engångsplast i samtliga led. Papp, kartong och plast bestående av minst 80% PCR (Postconsumer Recycled Plastic) ska ersätta engångsplasten.



Idag:


Leveransförpackningar har uppdaterats till kartong, papperspåsar och plastpåsar som består av minst 80% PCR. Nästa steg är att jobba igenom alla påsar runt respektive produkt samt att ersätta frigolit i våra förpackningar med bättre alternativ.




Genom att använda PCR istället för engångsplast kommer varje plastförpackning bidra till 60% mindre utsläpp av koldioxid.





Keep Score


7/7. SCORE CARD


Mål 2025:


Vi ska innan 2022 införa ett Score Card för samtliga av Ellos egna produkter – ett poängsystem som ska redovisa ett antal hållbarhetskriterier och huruvida produkten uppnår dem eller inte.



Idag:


Arbetet är uppstartat och väntas synas på site under våren 2022.

Made by women     |     #equallycreative     |     #equallywomen     |     #equallyellos    

ellosactionlist


Som företag är det viktigt för oss att ta ansvar för vilka bilder och vilka budskap vi kommunicerar i våra kampanjer. Vi strävar hela tiden efter att förmedla en bild av kvinnor och kvinnlighet som stämmer med verkligheten – en bild som är tillåtande och inkluderande. Vi har tagit fram en actionlista som sammanfattar våra mål och vårt löpande arbete. Läs mer om hur vi arbetar med frågan, vad vi har åstadkommit hittills och vad vi har kvar att göra nedan!



1/5. THE FEMALE BODY


Vi ska alltid värna om och ta ansvar för kvinnan och den kvinnliga kroppen. Vi är noga med hur vi porträtterar kvinnliga kroppar, vilka historier vi delar och på vilket sätt de påverkar våra kunder.



Idag:


Under 2020 och fortsatt in i 2021 har vi i våra kampanjer porträtterat kvinnor och kvinnors berättelser. Vi har arbetat med flera olika modeller och profiler för enskilda kampanjer, för att kunna skildra kvinnoskapet och kvinnokroppen ur flera perspektiv.





Modellagenturer har fortfarande en snäv portfolio när det kommer till ålder, hudfärg och kroppsstorlek. Under 2020 startade vi därför en öppen modellcasting – Faces of Ellos. Från ansökningarna har vi nu plockat ut 50 kvinnor, som alla gått vidare till en audition.






2/5. INCLUSIVENESS


Vi använder modeller som visar på olikhet i kropp, hudfärg och utseende – vi står för inkludering och jämlikhet. Hos oss har alla kroppar en plats.



Idag:


Vi har under 2020 och fortsatt in i 2021 breddat vår modellportfölj, bland annat genom den öppna modellcastingen Faces of Ellos, för att få en mångfaldig representation av kvinnor i våra produkt- och kampanjbilder.





Tre av de modekampanjer vi lanserade under våren 2019 porträtterade fler än en profil eller modell. Under våren 2021 är antalet kampanjer uppe i sju stycken. Att bredda antalet modeller och profiler är ett viktigt steg på vår väg mot mångfald och inkludering.

logo

3/5. AUTHENTIC


Vi retuscherar eller justerar aldrig kroppar utan visar dem precis som de är. Vi strävar efter att visa verkligheten och att stå för sunda ideal.



Idag:


Vi låter bristningar, valkar, rynkor, ärr och celluliter vara så som de är, även om bildens ljus och färgtoner justeras för att passa in i bildmaneret. Jämför nedan två bilder före och efter retushering.



4/5. WOMEN’S RIGHTS


Vi tar ställning för jämställdhet och kvinnliga rättigheter. Vi anlitar kvinnor i första hand och jobbar för att allt vi gör ska genomsyras av jämlikhet.



Idag:


Vi arbetar alltid för jämställdhet. På våra sociala kanaler och i våra större kampanjer tar vi upp kvinnofrågor, belyser tabubelagda ämnen och tar ställning för inkludering. Vi samarbetar ofta med organisationen Kvinna till Kvinna och donerar kontinuerligt till deras arbete för kvinnors rättigheter.





När det kommer till arbetsförhållanden i fabrikerna vi beställer från önskar vi göra mer, och vi är medvetna om att det behövs krafttag från oss som företag och från hela branschen. Läs gärna vår Suppliers Code of Conduct här.



Till Suppliers Code of Conduct

logo

5/5. AWARENESS

Vi ska under 2021 internutbilda vår personal i jämlikhetsfrågor och inkludering. Vi ska bredda vår kunskap och förståelse för strukturer i samhället för att på så sätt kunna göra ännu mer.



Idag:


Under första delen av 2021 initierade vi Peer Reviewers – ett projekt som syftar till att förbättra vår interna kunskap om samhällsstrukturer och förtryck. Under projektet ingår internutbildningar i form av föreläsningar från inbjudna experter, kritisk granskning av vår kommunikation och ett kontinuerligt samarbete med utvalda partners.

Anna Westlund är Creative Director för Ellos och ansvarar bland annat för våra kampanjer. I filmen berättar hon om hur vi arbetar för att ta ansvar för hur vi porträtterar kvinnokroppen och kvinnoskapet, hur långt vi har kommit med vårt sociala hållbarhetsarbete och vad vi behöver göra bättre.

Vårt sociala hållbarhetsarbete handlar om kvinnor. Checklistan som vi tog fram är ett löfte mot kund och oss själva – vi vill alltid förmedla en realistisk bild av kvinnokroppen. Länge har vår bransch format om och ändrat kvinnors kroppar till någonting som faktiskt inte existerar, vi tror att det har bidragit till de ouppnåeliga normer som finns. Vi vill göra precis tvärtom för att kanske kunna hjälpa till att ändra på de normerna och skapa en bild av kroppen som faktiskt stämmer.

Anna Westlund

TREAT YOUR PRODUCTS     |     TREAT YOURSELF     |     TREAT YOUR PLANET    

ellosactionlist


Att ställa om till en mer ekologiskt hållbar livsstil är något vi måste göra tillsammans. Vi har skapat hashtagen #ellosactionlist, som är tänkt att användas som ett forum där vi kan posta våra mest klimatsmarta tips – ett community där vi kan stötta och inspirera varandra till mer hållbara val. Vi har sammanfattat några av våra bästa tips, läs mer om dem nedan!


think before you act

Think before you act

Se dina köp som en investering – som något som ska hålla över lång tid. Undvik impulsköp och fråga dig själv om produkten verkligen kommer att användas.


do your research

Do your research

Vi vet hur lätt det är att beställa hem flera storlekar. Varje retur kostar dock koldioxid. Är du osäker på ett plagg – läs igenom våra storleksguider och kolla dina mått innan du köper så slipper miljön utsättas för onödiga returtransporter.


care for your wear

Care for your wear

Ta hand om dina kläder så att de håller längre – steama, vädra, laga och använd bra tvättmedel. Även dina möbler behöver omsorg. Måla om sådant som nötts bort, klä om soffor och fåtöljer och förnya det som känns gammalt!


let it go

Let it go

Rensa ut det du inte behöver och ge till välgörenhet. Second hand-butiker tar gärna emot både kläder, smycken och inredning.


one womans trash is another womans treasure

One woman’s trash is another woman’s treasure

Bjud in dina vänner till en klädbytardag! Samla ihop alla plagg som du inte längre använder och låt dem hitta nya ägare.