Hållbarhet
2020 publicerade vi två olika checklistor. Den ena handlade om hur vi på Ellos arbetar för att uppnå ett mer hållbart sortiment. Den andra handlade om vad vi gör för att bidra till en mer inkluderande plattform samt hur vi porträtterar kvinnor och kvinnofrågor. Målet var att bocka av allt till 2025, men bara två år senare har vi kommit längre i vårt arbete än vad vi trodde var möjligt. Det finns fortfarande mycket kvar att göra, men här är det vi lyckats med. Hittills.
Vi på Ellos ställer höga krav på oss själva och det har du som kund också rätt att göra.
Att ta fram ett mer hållbart sortiment och reducera vår klimatpåverkan kräver enorma omställningar för oss på Ellos och nya kravställningar på våra leverantörer och samarbetspartners. Det är ett arbete som kommer att ta tid, och som kommer att bli utmanande. Läs om hur långt vi kommit nedan!
1/7. MER HÅLLBART MATERIAL
Mål 2025:
75% av alla textilier som vi säljer ska bestå av minst 50% hållbart material.
Idag:
45% av antal sålda textilprodukter består av minst 50% hållbart material.
Vill du veta mer? Läs om vår egen Better Choice-märkning här!
2/7. MER HÅLLBAR BOMULL
Mål 2025:
Alla våra bomullsprodukter ska innehålla 100% mer hållbar bomull.
Idag:
97% av alla våra bomullsprodukter består av 100% mer hållbar bomull.
Vill du veta mer? Läs om hur vi arbetar med hållbar bomull här!
3/7. ÅTERVUNNA MATERIAL
Mål 2025:
50% av all polyester och polyamid vi använder oss av ska vara återvunnen.
Idag:
25% av all polyester och polyamid som vi använt under 2021 har varit återvunnen.
På punkt 3 har vi justerat målet och tagit bort bomull – 25% av all polyester och polyamid ska vara återvunnen. Eftersom det knappt finns någon återvunnen bomull är det bättre att fokusera på att hitta andra hållbara lösningar.
4/7. FSC-MÄRKT TRÄ
Mål 2025:
50% av våra möbler av massivt trä inom kategorin möbler ska bestå av FSC-märkt trä.
Idag:
2021 landade vi på 17,97% och av det vi köpt in hittills 2022 är 19,64%* av våra möbler av massivt trä inom kategorin möbler FSC-märkt.
Vill du veta mer? Läs om FSC-märkningen här!
5/7. KLIMATKOMPENSERING
Mål 2025:
Vi ska klimatkompensera för alla bolagets transporter och tydligt redovisa vart pengarna går. Detta via Tricorona Climate Partner AB.
Idag:
Redan 2019 klimatkompenserade vi, och under 2020 började vi investera i tre olika projekt:
6/7. ENGÅNGSPLAST
Mål 2025:
Vi ska ta bort all engångsplast i samtliga led. Papp, kartong och plast bestående av minst 80% PCR (Postconsumer Recycled Plastic) ska ersätta engångsplasten.
Idag:
Leveransförpackningar har uppdaterats till kartong, papperspåsar och plastpåsar som består av minst 80% PCR. Vad gäller engångsplast jobbar vi på att fasa ut frigolit senast 2023, samt ersätta våra polybags med återvunnen plast eller biobaserade påsar. Vi har även tagit beslutet att gå över till papperspåsar för delar av kundleveransen under 2022.
Genom att använda PCR i stället för engångsplast kommer varje plastförpackning bidra till 60% mindre utsläpp av koldioxid.
7/7. SCORE CARD
Mål 2025:
Vi ska innan 2022 införa ett Score Card för samtliga av Ellos egna produkter – ett poängssystem som ska redovisa ett antal hållbarhetskriterier och huruvida produkten uppnår dem eller inte.
Idag:
Arbetet är uppstartat och väntas synas på site under hösten 2022.
Som företag är det viktigt för oss att ta ansvar för vilka bilder och vilka budskap vi kommunicerar i våra kampanjer. Vi strävar hela tiden efter att förmedla en bild av kvinnor och kvinnlighet som stämmer med verkligheten – en bild som är tillåtande och inkluderande. Vi har tagit fram en actionlista som sammanfattar våra mål och vårt löpande arbete. Läs mer om hur vi arbetar med frågan, vad vi har åstadkommit hittills och vad vi har kvar att göra nedan!
Att vara förebilder innebär att vi bär ett stort ansvar på våra axlar. Det är ett ansvar vi är stolta över.
1/5. THE FEMALE BODY
Vi ska alltid värna om och ta ansvar för kvinnan och den kvinnliga kroppen. Vi är noga med hur vi porträtterar kvinnliga kroppar, vilka historier vi delar och på vilket sätt de påverkar våra kunder.
Idag:
Under 2021 och fortsatt in i 2022 har vi porträtterat kvinnor och kvinnors berättelser i våra kampanjer. Vi har arbetat med flera olika modeller och profiler för enskilda kampanjer, för att kunna skildra kvinnoskapet och kvinnokroppen ur flera perspektiv.
Modellagenturer har fortfarande en snäv portfolio när det kommer till ålder, hudfärg och kroppsstorlek. 2020 startade vi därför en öppen modellcasting – Faces of Ellos. Sedan dess har vi anordnat två auditions och har därigenom kommit i kontakt med flera nya fantastiska modeller som vi kommer arbeta med regelbundet framöver.
2/5. INCLUSIVENESS
Vi använder modeller som visar på olikhet i kropp, hudfärg och utseende – vi står för inkludering och jämlikhet. Hos oss har alla kroppar en plats.
Idag:
Vi arbetar aktivt för att bredda vår modellportfölj, här har vår öppna modellcasting Faces of Ellos varit till stor hjälp. Vårt mål är att fortsätta visa en mångfaldig representation av kvinnor i våra produkt- och kampanjbilder.
Att bredda antalet modeller och profiler är ett viktigt steg på vår väg mot mångfald och inkludering. Vi arbetar därför aktivt med att porträttera fler än en profil eller modell i våra kampanjer.
3/5. AUTHENTIC
Vi retuscherar eller justerar aldrig kroppar utan visar dem precis som de är. Vi strävar efter att visa verkligheten och att stå för sunda ideal.
Idag:
Vi låter bristningar, valkar, rynkor, ärr och celluliter vara så som de är, även om bildens ljus och färgtoner justeras för att passa in i bildmaneret. Jämför nedan två bilder före och efter retuschering.
4/5. WOMEN’S RIGHTS
Vi tar ställning för jämställdhet och kvinnliga rättigheter. Vi anlitar kvinnor i första hand och jobbar för att allt vi gör ska genomsyras av jämlikhet.
Idag:
Vi arbetar alltid för jämställdhet. På våra sociala kanaler och i våra större kampanjer tar vi upp kvinnofrågor, belyser tabubelagda ämnen och tar ställning för inkludering.
Sedan 2020 har vi anordnat galan Ellos Awards för att lyfta kvinnor som hjälper till att skapa en mer jämställd och inkluderande värld. Denna gala är en del av vårt initiativ #equallywomen, en satsning som genom olika nedslag hyllar och lyfter kvinnor samt utmanar bilden av vad kvinnlighet egentligen är. Galan sker i samarbete med organisationen Kvinna till Kvinna och pengarna som doneras går till deras arbete för kvinnors rättigheter.
Vi arbetar dagligen med att identifiera och förutse risker för att kunna garantera mänskliga rättigheter, inklusive kvinnorättigheter, för de anställda i hela vår leverantörskedja. Lika lön för kvinnor och män är exempelvis något som vi ser som ett krav. Vi kontrollerar även att lönen för kvinnor håller lägsta lagliga nivå samt säkerställer vi säkerheten i sovsalarna för kvinnor på arbetsplatserna. När det kommer till arbetsförhållanden i fabrikerna vi beställer från önskar vi göra mer. Vi är medvetna om att det behövs krafttag från oss som företag och från hela branschen. Läs gärna vår Suppliers Code of Conduct här.
5/5. AWARENESS
Vi arbetar aktivt med att internutbilda vår personal i jämlikhetsfrågor och inkludering. Detta för att bredda vår kunskap och förståelse för strukturer i samhället för att på så sätt kunna göra ännu mer.
Idag:
Under början av 2021 initierade vi Peer Reviewers – ett projekt som syftar till att förbättra vår interna kunskap om samhällsstrukturer och förtryck. I projektet ingår internutbildningar i form av föreläsningar från inbjudna experter, kritisk granskning av vår kommunikation och ett kontinuerligt samarbete med utvalda partners. Vi har även haft föreläsningar med Karin ”Kajjan” Andersson om kroppspositivitet och kommer under 2022 fortsätta bjuda in föreläsare för att bredda vår kunskap ytterligare.
Att ställa om till en mer ekologiskt hållbar livsstil är något vi måste göra tillsammans. Vi har skapat hashtagen #ellosactionlist, som är tänkt att användas som ett forum där vi kan posta våra mest klimatsmarta tips – ett community där vi kan stötta och inspirera varandra till mer hållbara val. Vi har sammanfattat några av våra bästa tips, läs mer om dem nedan!
Think before you act
Se dina köp som en investering – som något som ska hålla över lång tid. Undvik impulsköp och fråga dig själv om produkten verkligen kommer att användas.
Do your research
Vi vet hur lätt det är att beställa hem flera storlekar. Varje retur kostar dock koldioxid. Är du osäker på ett plagg – läs igenom våra storleksguider och kolla dina mått innan du köper så slipper miljön utsättas för onödiga returtransporter.
Care for your wear
Ta hand om dina kläder så att de håller längre – steama, vädra, laga och använd bra tvättmedel. Även dina möbler behöver omsorg. Måla om sådant som nötts bort, klä om soffor och fåtöljer och förnya det som känns gammalt!
Let it go
Rensa ut det du inte behöver och ge till välgörenhet. Second hand-butiker tar gärna emot både kläder, smycken och inredning.
One woman’s trash is another woman’s treasure
Bjud in dina vänner till en klädbytardag! Samla ihop alla plagg som du inte längre använder och låt dem hitta nya ägare.