Allmänna villkor - Kundservice - Ellos.se
Varukorg
Allmänna villkor
Allmänt
Vi som tillhandahåller sajten www.ellos.se är Ellos AB, org. nr 556044-0264, 501 86 Borås, Sverige (”Ellos”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Ellos.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår sajt.
Företagsinformation
Telefon kundservice:
033-33 000
E-postadress kundservice:
customerservice@ellos.se
Öppettider kundservice:
Måndag till fredag: 7:30 - 21:00. Lördag: 9:00 - 17:00. Söndag: 9:00 - 21:00. Helgdag: 9-17:00 eller stängt.

Kontaktformulär samt våra vanligaste frågor och svar finner du i vår FAQ
Adress kundservice och för returer:
Ellos AB , 501 86 Borås, Sverige
Besöksadress kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige
Organisationsnummer:
556044-0264
Priser & avgifter
Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.
Fraktavgifter
Fri frakt gäller för normalpaket över nedan angivet belopp. För normalpaket med lägre ordervärde debiteras fraktavgift. För större eller tyngre varor debiteras fraktavgift för hemleverans av transportör. Se aktuella priser nedan. I kassan visas vilka leveransalternativ och vilka leveranstider som erbjuds för just din beställning, baserat på typ av vara och var du bor.

Fraktavgift normalpaket för order över 499 SEK (efter avdrag för ev. rabatter)0 SEK
Fraktavgift normalpaket för order mellan 1-499 SEK (efter avdrag för ev. rabatter)49,90 SEK
Express24 normalpaket (tilläggsavgift)69 SEK
Express Hem normalpaket (tilläggsavgift)79 SEK
Hemleverans normalpaket (tilläggsavgift)95 SEK
Fraktavgift för varor med större vikt eller volym – hemleverans till tomtgräns/ ytterport*545 SEK
Fraktavgift för varor med större vikt eller volym – hemleverans med inbärning895 SEK
Returavgift45 SEK
Returfrakt för varor med större vikt eller volym (tilläggsavgift)195 SEK
Outlösta paket199 SEK
Fakturaavgift19 SEK
* Leverans sker till tomtgräns om du bor i villa och till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet
Betalsätt
I samband med din ansökan om betalning genom faktura eller konto hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Sedvanlig kreditprövning görs, och detta genererar en omfrågekopia. Detta brev kommer att skickas till dig från det kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas. Vi erbjuder dessa betalsätt:
Månadsfaktura
Med betalsätt Faktura betalar du i slutet av månaden för en fakturaavgift på 19 SEK. Du får endast en faktura per månad oavsett om du gjort ett eller flera köp under fakturaperioden, som löper ungefär från mitten av en månad till mitten av nästa månad. Under "mina sidor" kan du välja om du vill ha digital faktura eller pappersfaktura. Om betalning inte sker i rätt tid, påförs en påminnelseavgift. Om du väljer att delbetala fakturabeloppet eller om betalning helt uteblir övergår resterande belopp automatiskt till betalsätt Konto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt Faktura vänligen se Villkor för faktura.
Konto - delbetalning
Genom att välja betalsätt Konto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Effektiv årsränta är för närvarande 29,4 % och nominell årsränta uppgår till 26 %. För mer information om betalsätt Konto vänligen se Villkor för konto.
Kort
När du väljer betalsätt Kort betalar du med ditt betalkort direkt i kassan. Vi accepterar Visa och Mastercard som utställts i de nordiska länderna. Debitering sker direkt vid köptillfället. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning. Vi krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert.
Leveranssätt
I kassan visas de leveransalternativ som erbjuds för din beställning, dessa varierar beroende på typ av vara samt var du bor. Gör dina val av leveransmetod och säkerställ att dina kontaktuppgifter och adress är korrekta innan du godkänner ordern, då dessa inte inte går att korrigera när ordern är lagd. Om din beställning delas upp i flera leveranser debiteras endast en fraktavgift. Vid leveransförsening av väsentlig betydelse kan köpet hävas. Vi har följande leveranssätt:
Normalpaket
Levereras direkt till din brevlåda som varubrev, eller skickas till ditt postombud. Fri frakt gäller beställningar över 499 SEK efter avdrag för ev. rabatter. För beställningar mellan 1- 499 SEK är fraktavgiften 49,90 SEK. Vid beställning av blommor eller växter, observera att du måste kunna hämta ditt paket så tätt inpå leverans som möjligt då växter endast klarar några dagar i kartongen.
Express24 normalpaket
Med Express24 får du extra snabb leverans för en tilläggsavgift på 69 SEK. Om du gör din beställning före kl. 13.00 levereras ditt paket nästkommande vardag. I stora delar av Stockholm, Göteborg och Malmö sker även lördagsutdelning. För norra Norrland och Gotland tar det ytterligare en vardag innan du får ditt paket. För beställningar som görs övriga tider får du ditt paket inom 48 timmar, förutom för norra Norrland och Gotland där du får du ditt paket inom 72 timmar.
Express Hem normalpaket
För 79 SEK i tilläggsavgift får du leveransen hem till din dörr på kvällstid mellan kl. 18.00 - 22.00, detta leveransalternativ erbjuds endast i storstadsområden. Beställ fram till kl. 24.00 för leverans nästkommande vardag. Tänk på att vara hemma för att ta emot leveransen.
Hemleverans normalpaket
Leverans sker direkt hem till din dörr på vardagar för 95 SEK i tilläggsavgift. För vissa varor som är lättare men alltför stora för att skickas som normalpaket erbjuds endast hemleverans. Du får ett sms av transportör för att välja datum och tidsfönster för leveransen. Det går även att få paketet levererat även om man inte är hemma. Detta val görs i samband med val av leveranstid. Om du begärt att paketet lämnas vid din ytterdörr utan påskrift ansvarar du själv över paketet från och med att chauffören lämnat leveransen. Vid beställning av blommor eller växter, observera att du måste kunna ta emot ditt paket snarast möjligt då växter endast klarar några dagar i kartongen.
Varor med större vikt eller volym
Större eller tyngre varor levereras alltid hem till dig och kräver att du bor utmed körbar väg. Hemleverans sker till tomtgräns om du bor i villa, eller till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet och kostar 545 SEK. Önskar du istället få leverans med inbärning kostar det totalt 895 SEK (545 SEK + 350 SEK i tilläggsavgift). Du aviseras via sms och kan välja dag och tidsintervall för leveransen.
Ångerrätt
Du har 30 dagars ångerrätt, när du handlar hos oss. Med enstaka undantag har du rätt till att öppna förpackningen och prova/undersöka den vara du har köpt, dock endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktion. Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår hemsida, dock inte blommor & växter, förseglade ljud- eller bildupptagningar, förseglat datorprogram, parfymflaskor, kosmetik, färg, badkläder eller underkläder, om plomberingen/förseglingen har brutits. De flesta av våra bad- och underkläder är dock ej plomberade.

Ångerrätten gäller i 30 dagar från den dag du tog emot din vara, eller får den sista varan i en beställning där varorna levereras vid separata tillfällen. Vi ber dig att returnera din oanvända vara inom 30 dagar med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Var noga med att emballera väl så att varan är skyddad under transport. Spara ditt returinlämningskvitto tills du fått besked av oss att din retur är färdigbehandlad, då det är ditt bevis på skickad retur.

För att enklast utnyttja din ångerrätt, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans. Har du beställt mindre varor gör du din returregistrering online via www.ellos.se/returns med hjälp av den medföljande unika koden, eller genom att scanna QR-koden. Du kan där, om din beställning gjordes mot konto eller fakturabetalning, även enkelt byta till annan storlek om varan inte passar. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice.

Genom att returnera varan inom 30 dagar behöver du inte informera oss om att du vill utnyttja din ångerrätt på annat sätt, om du inte önskar göra detta. Vill du meddela oss på annat sätt, finns det ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av, eller ladda ner här. Det är dock inget krav att du använder formuläret för att kontakta oss, och du behöver inte heller ange orsak till att du önskar utnyttja ångerrätten. Du behöver i kontakt med oss dock vara tydlig med att du önskar att utnyttja din ångerrätt och vi rekommenderar att du anger kundnummer, ordernummer och annan relevant information i meddelandet för att undvika fel och förseningar. Om du kontaktar oss via mail får du en bekräftelse på att ditt mail är mottaget inom kort tid. Observera att det inte räknas som att du utnyttjar ångerrätten om du endast avstår från att hämta ut din leverans, utan att ge oss ett tydligt meddelande om detta. Din leverans skickas automatiskt tillbaka till oss efter angiven tid, men du debiteras då en outlöstavgift på 199 SEK.

Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 45 kr och vid retur av större/tyngre varor debiteras även 195 SEK för returfrakt. Returavgift/ ev. returfrakt debiteras oavsett antal returnerade varor. Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet samt eventuell fraktkostnad, men inte tilläggsavgifter för exempelvis expressleverans eller inbärning. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuell fraktkostnad eller tilläggsavgifter eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi har dock rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit din retur. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma eller vid saknad eller förstörd originalkartong kan ett avdrag för värdeminskning göras, avdraget bedöms från fall till fall. Återbetalning sker via samma betalningssätt som du använde vid beställningen. Vid återbetalning via bankkort tar det några dagar extra innan du ser pengarna på ditt konto pga bankens hanteringstid.
Outlösta paket
Vi debiterar en avgift på 199 SEK för försändelser som inte hämtas ut inom angiven tid. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, retur samt hantering.
Bytesrätt
Har du beställt mindre varor mot konto eller fakturabetalning, gör du din returregistrering online via www.ellos.se/returns eller genom att scanna QR-koden som du hittar på medföljande returinstruktion. Där kan du enkelt byta till annan storlek om varan inte passar. För övriga byten hänvisar vi dig till att lägga en ny order via vår hemsida.
Så här returnerar du
Följ de instruktioner för retur som du hittar i din leverans, de skiljer sig åt beroende på typ av beställning. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice. Vid retur tillkommer alltid en returavgift på 45 SEK och vid retur av större/tyngre varor tillkommer även 195 SEK för returfrakt. Returavgiften debiteras oavsett returens storlek eller antal artiklar. Om din retur är en reklamation eller om du fått fel vara, debiteras inga avgifter för retur eller frakt.
Reklamation
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på och du endast önskar att returnera varan och få en återbetalning, följer du de medföljande returinstruktionerna och uppger returorsak. Du kan också maila oss och där bifoga bilder på skadan, gärna tagna ur olika vinklar. Observera att du måste kontakta oss gällande reklamationen "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ombeds returnera varan följer du de instruktioner för retur som följde med din leverans. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under rätt beställning. Om alternativet inte visas, kan du beställa nya genom att kontakta kundservice. Spara din följesedel/kvitto tills reklamationen är klar. När vi mottagit den reklamerade varan tar vår returavdelning ställning till reklamationen. Om det rör sig om ett ursprungligt fel eller en transportskada kommer återbetalning att ske snarast möjligt men inte senare än 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Om köpet hävs kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan. Detta dras i så fall av från återbetalningssumman. Vid godkänd reklamation står vi för frakt, returfrakt och eventuella övriga omkostnader kring varan du har reklamerat.
Reklamation blommor och växter
Om produkten inte håller tillräcklig kvalitet eller är skadad på något sätt har du självklart rätt att reklamera den. Vid beställning, tänk på att du måste kunna ta emot/hämta dit paket så tätt inpå leverans som möjligt, då växter endast klarar några dagar i kartongen. Om du är missnöjd med leveransen vill vi att du kontaktar oss omgående så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. För att underlätta och ge snabbare hantering av ditt ärende är det bra om du tar ett par bilder på produkten och emballaget innan du kontaktar oss. Maila oss på flowers@ellos.se eller ring oss.
Transportskada
Om det är en synlig transportskada vid leveransen meddelas chauffören när du tar emot varan. Chauffören gör en notering på fraktsedeln vid mottagandet. Anmäl skadan direkt till oss, senast inom tre dagar. Det är viktigt att du packar upp varan och kontrollera varan för att upptäcka dolda och synliga skador. Vid skadeanmälan ber vi dig att maila in information och bilder på emballage och den skadade varan, gärna tagna ur olika vinklar.
Återbetalning
Återbetalning vid retur eller reklamation sker via samma betalsätt som användes när beställningen gjordes. Vid faktura- eller kontoköp dras din retur/reklamation automatiskt av och du ser återbetalningen under "mina sidor" när du är inloggad, återbetalningen kommer även visas på din nästkommande faktura. Det skickas ingen uppdaterad faktura samma månad, du använder de inbetalningsuppgifter som finns på din befintliga faktura och justerar bara beloppet. Vid kortköp görs återbetalningen till samma betalkort som pengarna drogs ifrån, observera dock att det tar några dagar extra innan du ser dessa på ditt konto pga bankens hanteringstid. Om fakturan har betalts in innan returen behandlats och du önskar få ditt tillgodobelopp utbetalt , kontakta Resurs Bank på 033-435 75 00.
Medlem i Svensk Digital Handel
Ellos är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig
trygg när du handlar hos oss.

Svensk Digital Handel AB
Drottninggatan 56
411 07 Göteborg
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670
Tvister
Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.
Support och tillgänglighet
Vår målsättning är att besvara frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit din fråga. Tidsangivelsen gäller endast under vardagar och för förfrågningar som avser redan utförda köp och beställningar. I de fall vi inte besvarat din e-post inom 48 timmar meddelar vi dig om fördröjningen och orsaken till denna. Vid svårare supportärenden som reklamationer, transportfrågor etc. kan handläggningstiden vara längre.
Elektronikgaranti
Alla elektriska apparater har minst ett års garanti, såvida inte en längre garantiperiod anges under produktinformationen på vår hemsida. Din faktura eller följesedeln gäller som garantibevis. Vi samarbetar med Sveriges ledande servicekedjor Assist och Infocare. Eventuell reparation tar oftast mellan 2-5 veckor. Tänk på att garantin inte gäller om varan har hanterats på fel sätt. Var därför noga med att läsa igenom bruksanvisningen för att säkerställa att varan inte har installerats/hanterats fel för att undvika den undersökningskostnad som verkstaden annars kan ta ut. Alla elektriska produkter som vi säljer ska ha en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska ska detta framgå i varans produkttext.
Övrigt
Bedrägeri
Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.
Färgåtergivning etc
Då olika bildskärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivningen kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
Elretur
Alla uttjänta elprodukter ska tas om hand för att förbättra miljön. Vi är anslutna till Elreturen AB som återvinner och tar hand om elreturer på ett säkert sätt.
Skicka inga förskott
Vi ansvarar inte för pengar, checkar eller frimärken som skickas i brev.
Force majeure
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.
Personuppgiftspolicy
Ellos Group AB, org. nr 556217-1925, Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Ellos”) behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning.

Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Ellos.
1. DATASKYDDSOMBUD
Ellos har utsett Magnus Axelsson till dataskyddsombud. Dataskyddsombudet har bl.a. till uppgift att övervaka att Ellos behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Dataskyddsombudets kontaktuppgifter är dpo@ellosgroup.se
2. PERSONUPPGIFTER SOM BEHANDLAS
De uppgifter som behandlas är personuppgifter som du lämnar till oss, som vi samlar in från dig och som vi får om dig från annan.
Personuppgifter som du lämnar till oss
När du genomför ett köp, registrerar dig för vårt nyhetsbrev, registrerar användarkonto, tecknar försäkring, använder tjänsterna på vår sajt, våra sociala medier eller tar i anspråk dina rättigheter enligt konsumentlagstiftningen kommer du att lämna personuppgifter till oss. Personuppgifter som du lämnar till oss och som vi behandlar kan t.ex. vara ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.
Personuppgifter som vi samlar in från dig
När du genomför ett köp hos Ellos, när du kontaktar oss och när du använder vår sajt, ditt användarkonto eller sociala medier (Facebook, Instagram) kommer vi att samla in personuppgifter om dig. Sådan information är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, webbläsarinställningar, tidzon, data som samlats in från cookies, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss såsom bland annat inspelade ljudfiler, information om dina surfvanor (så som geografisk plats, sessionstid, vilka externa sidor du tidigare har besökt, vilka sidor och sociala nätverk du besöker hos oss, dina intressen samt information om din övriga användning av våra tjänster och produkter), sök- och köphistorik, ordernummer, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit, betalningsinformation, samt din aktivitet på våra sidor, sociala nätverk samt på vår sajt.
Personuppgifter om dig som vi får från annan
Ellos kan komma att ta emot e-post och annan korrespondens som innehåller personuppgifter om tredje parter och Ellos behandlar därför sådana personuppgifter. Om så krävs kommer Ellos att informera dig som tredje part om behandlingen.
3. VARFÖR OCH ENLIGT VILKEN RÄTTSLIG GRUND BEHANDLAR VI DINA PERSONUPPGIFTER?
För kundservice och administration av kundförhållande
Vi behandlar namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer, e-postadress, köphistorik, ordernummer, betalningsinformation och inspelade ljudfiler från din kontakt med oss i syfte att ge dig god kundservice och för att administrera vårt kundförhållande med dig. Vi kommer att behandla ditt personnummer för det fall du väljer att använda detta för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås, alternativt vårt berättigade intresse att tillhandahålla god service i det fall du inte är kund hos oss. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.

Om du inte lämnar ovan nämnda personuppgifter har vi inte möjlighet att leverera våra produkter till dig eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.
För kreditgivning
Vi behandlar uppgifter om dig och ditt köp för att möjliggöra för dig att genomföra köp på kredit. Vi kommer av den anledningen att behandla ditt kundnummer, din köphistorik, kreditinformation såsom t.ex. din beviljade kredit samt ditt personnummer. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.
För marknadsföring
Vi behandlar namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress, din aktivitet på våra sidor, din köphistorik, ordernummer, data som samlats in från cookies och uppgifter om din användning av sociala medier för att skicka nyhetsbrev och kampanjerbjudanden samt påminnelser om varor som är kvar i din varukorg till dig via e-post, sms, ”push-meddelanden” eller post. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar nyhetsbrev till dig är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Ellos eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivt kryssa i en eller flera kryssrutor på vår sajt. Du kan på samma sätt återkalla ditt samtycke genom att kryssa ur kryssrutorna på vår sajt. När vi behandlar dina personuppgifter för att skicka ”push-meddelanden” med marknadsföring till dig är den rättsliga grunden samtycke. Du lämnar ditt samtycke genom att aktivera ”push-meddelanden” i din mobiltelefon och återkallar ditt samtycke genom att inaktivera ”push-meddelanden” i din mobiltelefon. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter när vi skickar kampanjerbjudanden och påminnelser om varor som är kvar i din varukorg till dig är intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna marknadsföra våra produkter. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för det aktuella ändamålet går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.
För automatiserat beslutsfattande eller profilering
För att kunna utveckla våra produkter, tjänster och erbjudanden till dig kan vi på ett automatiskt sätt komma att samla in och analysera uppgifter om dig. Sådana uppgifter är ditt namn, födelsedatum, kön, kontaktuppgifter, kunduppgifter, IP-adress, operativsystem, information om den hård- och mjukvara du använder, webbläsarinställningar, tidzon, uppgifter relaterade till dina kontakter med oss, information om dina surfvanor, sök- och köphistorik, ordernummer, vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg, betalsätt och kontosaldo och om du har köpt din vara på kredit samt din övriga aktivitet på våra sidor, data som samlats in från cookies, sociala nätverk och vår sajt. Baserat på resultatet av denna analys av ditt användarbeteende (s.k. profilering) ger vi dig sedan automatiskt anpassad information i form av annonser och erbjudanden som vi tror du kommer uppfatta som intressanta och relevanta för dig. Det finns för närvarande inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller på annat sätt i betydande grad. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är intresseavvägning. Behandlingen är nödvändig för vårt berättigade intresse av att kunna utveckla vår verksamhet och, så långt det är möjligt, för att inte störa dig i onödan och för att förse dig med material, inbjudningar och erbjudanden som matchar dina önskemål och behov. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för det aktuella ändamålet går före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.
För statistik
Vi behandlar ditt kundnummer och andra referensnummer i syfte att göra statistiska sammanställningar. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är vårt berättigade intresse att föra statistik och därigenom utveckla vår verksamhet. Vårt intresse av att behandla dina personuppgifter för detta ändamål går därför före ditt eventuella intresse av att skydda din personliga integritet.
För hantering av reklamationer, returer m.m.
Vi behandlar namn, adress, mobil- och telefonnummer, e-postadress och köphistorik i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om att returnera produkter eller ta i anspråk dina rättigheter som konsument att göra gällande fel- och dröjsmålsmålsansvar gentemot oss. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar oss enligt konsumentlagstiftningen.
För bokföring
Vi behandlar uppgifter om den transaktion som skett mellan dig och Ellos för bokföringsändamål. Vi behandlar uppgifter om köpet, namn, adress, mobil- och telefonnummer och e-postadress. Den rättsliga grunden för vår behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar oss.
4. HUR LÄNGE BEHANDLAR VI PERSONUPPGIFTERNA?
Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av bolag som ingår i Ellos Group-koncernen.

Ellos kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Som exempel på tredje parter till vilka vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor, mediebyråer för distribution av nyhetsbrev, samarbetspartners för marknadsföring, kreditupplysnings- eller inkassobyråer för kreditupplysningskontroller samt advokatbyråer för hantering av juridiska frågor i vår verksamhet. Om du gör ett köp på kredit kan vi även komma att lämna ut dina personuppgifter till Resurs Bank AB. Samtliga dessa aktörer är självständigt ansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.

Ellos kan komma att lämna ut dina personuppgifter till tjänsteleverantörer och samarbetspartners som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Vi har avtal med våra personuppgiftsbiträden som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna personuppgiftspolicy och våra instruktioner.

Ellos kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Ellos lämnar ut sådana personuppgifter. Ellos kan även komma att lämna ut dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Ellos tillgångar.

Ellos behandlar, som huvudregel, dina personuppgifter endast inom EU och EES. Skulle personuppgifter behandlas utanför EU och EES, säkerställer vi att dina uppgifter skyddas på ett likvärdigt sätt som om de hade behandlats inom EU/EES genom standardavtalsklausuler som vi har ingått med dessa aktörer eller andra lämpliga säkerhetsåtgärder. En kopia på standardavtalsklausulerna hittar du här: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en
5. HUR LÄNGE BEHANDLAR VI PERSONUPPGIFTERNA?
Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt för de ändamål som uppgifterna lämnades eller samlades in. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som vi behandlar för kundservice och för att administrera ditt kundförhållande behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig eller så länge vi har ett berättigat intresse av att behandla uppgifterna. Inspelade samtal med dig behandlas i tre månader.

Personuppgifter som vi behandlar för att möjliggöra kreditgivning behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.


Personuppgifter som vi behandlar för att möjliggöra kreditgivning behandlas under den tid det är nödvändigt för att vi ska kunna fullgöra vårt avtal med dig.

Personuppgifter som vi behandlar för att föra statistik behandlas fram till dess att aktuellt bokföringsmaterial har raderats, närmare bestämt i sju år.

Personuppgifter som vi behandlar för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser gentemot dig, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations- eller ångerrättsåtaganden, behandlas under den tid som vi enligt lag har dessa rättsliga förpliktelser.

Personuppgifter som vi behandlar för bokföringsändamål behandlas i sju år i enlighet med gällande bokföringslagstiftning.

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.
6. DINA RÄTTIGHETER
När vi behandlar dina personuppgifter har du vissa rättigheter enligt lag. Observera att utövandet av dessa rättigheter är föremål för vissa krav och villkor som närmare anges i lag (EU:s dataskyddsförordning).
Rätt till information, tillgång, rättelse, radering m.m.
Du har rätt att, utan kostnad, skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Du kan när som helst begära rättelser av felaktiga uppgifter och du kan också ha rätt att be oss radera de personuppgifter vi har registrerade om dig, begära att behandlingen begränsas samt begära att vi ger dig en kopia av dessa personuppgifter.

Om du inte har grund för din begäran eller om din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller emellan, har vi rätt att vägra att gå din begäran tillmötes alternativt ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader din begäran medför.
Rätt till dataportabilitet
Du kan ha rätt att få ut de personuppgifter som rör dig och som du har tillhandahållit oss i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format och ha rätt att överföra dessa personuppgifter till en annan personuppgiftsansvarig.
Rätt att invända mot direktmarknadsföring
Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring eller profilering för sådana ändamål. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för detta/dessa ändamål ber vi dig att meddela oss det genom att kontakta oss på våra kontaktuppgifter som anges nedan, se punkten 7. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål samt ta bort personuppgifterna, förutsatt att vi inte behöver fortsätta behandla dem för något annat ändamål i enlighet med denna personuppgiftspolicy.
Rätt att lämna in klagomål
Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter enligt punkten 7 nedan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

Integritetsskyddsmyndigheten Box 8114 104 20 Stockholm imy@imy.se


Om ditt klagomål endast relaterar till ett företag i annat medlemsland i EU har du rätt att lämna in ditt klagomål till berörd datamyndighet i detta land. Här är en lista över datamyndigheter i andra länder: https://edpb.europa.eu/about-edpb/about-edpb/members_en
7. KONTAKTA OSS
Du kan kontakta oss på följande sätt:
-  via e-post: customerservice@ellos.se
-  via telefon 033-33 000
- genom att skriva brev till Ellos AB, 501 86 Borås
Ansök om lån »
Mer info »