Allmänna villkor - Kundservice - Ellos.se
Varukorg

Allmänna villkor

Allmänt

Vi som tillhandahåller sajten www.ellos.se är Ellos AB, org. nr 556044-0264, 501 86 Borås, Sverige (”Ellos”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Ellos.

För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.

Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår sajt.

Företagsinformation

Telefon:
033-33 000

Öppettider:
Måndag till fredag: 7.30 - 21.00, lördag: 9.00 - 17.00, söndag: 9.00 - 21.00

Adress:
Ellos AB , 501 10 BORÅS

Besöksadress:
Ödegärdsgatan 6, Viared

Organisationsnummer:
556044-0264

E-postadress:
info@ellos.se

Priser och avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Då olika skärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivning kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Våra avgifter för närvarande

Fri frakt gäller för beställningar över 499 kr efter avdrag för ev. rabatter. För beställningar mellan 1 kr - 499 kr är fraktkostnaden 49,90 kr. För att få dina större/tyngre varor levererade hem tillkommer en avgift på 395 kr och levereras endast dagtid. Gäller om du bor utmed farbar väg.

Fraktavgift Fraktavgift baseras på ordersumman efter avdragen rabatt.
Postförskottsavgift 49,00 kr
Faktureringsavgift 19,00 kr
Express24 69,00 kr
Hempaket 95,00 kr
Hemleverans dag 395,00 kr
Hemleverans dag + hjälp med inbärning till anvisad plats 595,00 kr
Hemleverans dag + inbärning dubbelbemannad, till anvisad plats 795,00 kr
Hemleverans kväll 495,00 kr
Hemleverans kväll + hjälp med inbärning till anvisad plats 795,00 kr
Hemleverans kväll + inbärning dubbelbemannad, till anvisad plats 995,00 kr
Returavgift 45kr
Outlösta paket 199kr

Betalsätt

I samband med din ansökan om betalning genom faktura eller konto hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas. Sedvanlig kreditprövning görs, och detta genererar en omfrågekopia. Detta brev kommer att skickas till dig från det kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas och detta påverkar inte kreditvärdigheten negativt. Kreditupplysningen vi gör registreras inte i några offentliga register och är alltså inte synlig för andra företag eller personer.

Du har fyra betalsätt att välja mellan vid köp hos oss, vänligen se nedan för ytterligare information:

Faktura

Med betalsätt Faktura betalar du i slutet av månaden. En faktureringsavgift om 19 kr tillkommer din månatliga faktura. Om fakturan inte betalas inom den tid som anges på fakturan övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Konto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt Faktura vänligen se Villkor för faktura.

Konto

Genom att välja betalsätt Konto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Effektiv årsränta är för närvarande 29,4 % och nominell årsränta uppgår till 26 %. För mer information om betalsätt Konto vänligen se Villkor för konto.

Postförskott

Med betalsätt Postförskott betalar du när du hämtar ut ditt paket. En postförskottsavgift om 49 kr tillkommer till din order.

Kort – betala direkt i kassan på ellos.se

När du väljer betalsätt Kort betalar du med ditt betalkort direkt i kassan på www.ellos.se. Vi accepterar Visa och Mastercard som utställts i de nordiska länderna. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning. Vi krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert. Om du vill veta mer om säkerheten kring kortbetalning kan du läsa mer om krypteringen under Teknisk information.

Ångerrätt

Du har rätt att exempelvis öppna förpackningen och prova den vara som du köpt och om du inte är nöjd med ditt köp har du 30 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan. För att utnyttja din ångerrätt fyller du i retursedeln som finns med i ditt paket och anger vad du returnerar. Använd etiketten "Return Drop Off". Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av. Vi ber dig att om möjligt returnera din vara i originalförpackningen som postpaket eller brev. Vissa större produkter eller de som är längre än 150 cm (t.ex. större mattor) kan inte levereras eller returneras via Postens utlämningsställen. Vid retur av dessa produkter vänligen följ instruktionerna på följesedeln.

Vid retur tillkommer avgift för returavgift som för närvarande är 45 kr för normalpaket. Vid retur av större/tyngre varor så tillkommer en returfrakt på 195 kr utöver returavgiften på 45 kr.

Ångerrätten gäller i stort sett alla varor i vårt sortiment. Ångerrätten gäller dock inte för förseglade ljud- eller bildupptagningar eller förseglat datorprogram samt parfymflaskor, kosmetik, färg, badkläder eller underkläder, om plomberingen/förseglingen har brutits.

Väljer du att returnera hela din order betalar vi tillbaka det du betalat, inklusive avgift för postförskott och fraktavgiften för Normalpaket. Leveranskostnader som överstiger fraktavgiften för Normalpaket och som beror på ditt val av leveransmetod återbetalas inte. Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.

Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuella avgifter för express-, postförskott-, frakt- och returfraktsavgift vilket beror på att avgifterna är samma oavsett hur många varor du beställt.

Gäller din retur en vara som levererats med DHL betalar vi tillbaka för varans pris. Returavgift tillkommer på 195kr. För vara som levereras med DHL börjar ångerfristen löpa tidigast den dag som du tar emot leveransen och följesedel.

Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss på telefonnummer 033-33 000, e-post info@ellos.se.

Bytesrätt

Vid byte, reklamation eller retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad. Har du begärt byte av vara i samband med din retur och varan/varorna finns i lager sker leverans av dina bytesvaror inom 7 - 10 dagar från att vi mottagit din vara. Vid eventuellt byte av din vara till annan färg eller storlek betalar du returfrakt enligt prislistan som anges ovan. Är varan felaktig eller felexpedierad står vi för returfrakten.

Reklamation

Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 033-33 000 eller via e-post info@ellos.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid. Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som anges på retursedeln som följde med försändelsen. Se mer under rubriken ”Så här returnerar du” nedan. När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig. Vid godkänd reklamation står vi för frakt och omkostnader kring varan du har reklamerat. När du valt betalsätt konto, faktura eller betalkort återförs summan till det konto som betalningen gjorts ifrån.

Outlösta paket

Vi debiterar en avgift för försändelser som inte hämtas ut motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt, fraktavgift samt hantering enligt prislistan som anges ovan.

Så här returnerar du

För att returnera en försändelse ska du fylla i den retursedel som finns med i din försändelse med uppgift om vad du returnerar. Vid byte bokar du ny vara på hemsidan. Vidare ska du använda dig av etiketten Return Drop Off.

Du betalar en returavgift som debiteras dig i efterhand oavsett paketets storlek eller antal artiklar. Har vi gjort en felexpediering behöver du inte stå för några avgifter avseende returfrakt.

Vänligen bifoga retursedeln i din returförsändelse och emballera sedan returförsändelsen innan du returnerar varorna.

Återbetalning

På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. Nedan följer information om återbetalning avseende respektive betalsätt.

Faktura/konto:

Din retur dras automatiskt av och du ser det på din nästa faktura.

Postförskott:

Pengarna betalas tillbaka via Swedbanks utbetalningsservice (SUS). Är du ansluten till SUS kommer pengarna att sättas in på ditt bankkonto, i annat fall får du ett utbetalningskort skickat till dig.

Kort:

Beloppet betalas tillbaka till samma betalkort som pengarna drogs ifrån.

Leveranser

För detaljerad information om leveranssätt, leveranstid etc., se följande länk Leveransinformation. Vid leveransförsening av väsentlig betydelse kan köpet hävas.

Leveranssätt

Du har fem olika leveranssätt att välja mellan, vilka framgår nedan. För hemkörning saknas betalningsalternativ postförskott, samma sak gäller leveranssätt Hempaket.

Postpaket:

För leveranssätt postpaket tillkommer fraktavgift för varje beställning. Om din beställning delas upp i flera leveranser debiteras fraktavgiften endast en gång.

Express24

Med leveranssätt Express24 får du extra snabb leverans och avgiften är endast 69 kr. När du lägger din order före kl. 13.00 måndag-fredag, samt t.o.m. söndag kl. 13.00 får du ditt paket nästkommande vardag. Lördagsutdelning sker i stora delar av Stockholm, Göteborg och Malmö. För norra Norrland och Gotland tar det ytterligare en vardag innan du får ditt paket. För beställningar som görs övriga tider får du ditt paket inom 48 timmar (för norra Norrland och Gotland får du ditt paket inom 72 timmar). För leveranssätt Express24 välj SMS-avisering.

Normalpaket

Om du väljer Normalpaket tar det ca en vecka innan du får ditt paket. Du meddelas via SMS eller brev när paketet kommit fram till aktuellt leveransställe.

Hempaket

Med leveranssätt Hempaket får du ditt paket levererat ända hem till din dörr på vardagar. En vara som är alltför stor för att skickas som normalpaket skickas med hempaket. Posten levererar på dagtid och även kvällstid på de flesta orter. Du aviseras via sms och kan välja dag och tid för leveransen med ett leveranstidsfönster på 2 – 3 timmar. Det är viktigt att du uppger rätt telefonnummer när du lägger din beställning. Till vissa orter erbjuds leverans endast under dagtid. För adresser med lantbrevbärare utförs leveransen av denna.

Nu går det även att få paketet levererat även om man inte är hemma. Detta val görs i samband med val av leveranstid.

Större/tyngre varor:

Hemkörning dagtid, 395 kr

Genom hemkörning av större varor transporteras varorna hem till husets ytterdörr. Du blir kontaktad av transportören innan leverans sker. Hemkörningen kostar 395 kr. Hemkörning kräver att du bor utmed farbar väg.

Större eller tyngre varor som inte kan skickas som postpaket får du alltid levererat hem.

Leveransen kan ske dagtid till husets ytterdörr till en fast avgift på 395 kr.

Om du önskar, har du på de flesta orter även möjlighet att välja till hjälp med inbärning. Du kan antingen välja att själv tillsammans med chauffören hjälps åt att bära in (Inbärning) eller att en extra man medföljer vid leveransen (Inbärning, 2 man) som tillsammans med chauffören bär in allt till den plats i hemmet som du anvisar.

På de flesta orter kan leverans, med eller utan inbärning, även ske på kvällstid mellan kl. 17-22.
Dessa val gör du i samband med beställningen.
Du kontaktas av transportören via SMS för bokning av datum och tid för leverans som passar dig.
Hemkörning kräver att du bor utmed farbar väg.

Medlem i Svensk Digital Handel

Ellos är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Göteborg
Svensk Digital Handel
Drottninggatan 56
411 07 GÖTEBORG
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670

Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Support och tillgänglighet

Vi besvarar frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit aktuell förfrågan. Tidsgarantin gäller dock endast förfrågningar som avser faktiska köp och beställningar samt under vardagar. I de fall vi inte lever upp till tidsgarantin ser vi till att inom 24 timmar meddela kund om fördröjningen och orsaken till denna.

Garantier och service

Krossgaranti

Vi ersätter alltid transportskadat glas och porslin. För frågor eller anmälan av transportskadat gods vänligen kontakta oss på telefonnummer 033-33 000 eller via e-post info@ellos.se.

Kvalitetsgaranti

Alla elektriska apparater som radioapparater, TV-apparater och kameror har minst ett års garanti. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Fakturan/följesedeln gäller som garantibevis. Alla produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Elektriska hushållsapparater som är markerade med ett T på följesedeln har dessutom en tvåårig grundförsäkring.

Ellos elektronikförsäkring

Det ingår en elektronikförsäkring utan extra kostnad för samtliga produkter inom hemelektronik/hushållselektronik som inhandlas hos oss. Ellos Elektronikförsäkring gäller utöver sedvanlig garanti via leverantörens garantivillkor under 6 månader från och med inköpsdatum. Ellos Elektronikförsäkringen är endast giltig för den ursprungliga ägaren och förfaller vid ägarbyte. Läs mer om Ellos Elektronikförsäkring genom att klicka på följande länk, Ellos elektronikförsäkring.

Elretur

Alla uttjänta elprodukter ska tas om hand för att förbättra miljön. Vi är anslutna till Elreturen AB som återvinner och tar hand om elreturer på ett säkert sätt.

Manualer

Alla produkter som vi säljer ska ha en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska framgår detta av produkttexten.

Övrigt

Skicka inga förskott.

Vi ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Force majeure

Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Personuppgiftpolicy

Personuppgifter

Ellos behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lag, inklusive EU:s dataskyddsförordning.

Personuppgiftsansvarig

Ellos Group AB, org. nr 556217-1925, med adress Ödesgärdsgatan 6, 501 86 Borås, Sverige (”Ellos”) är ansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Ellos har utsett Magnus Axelsson till dataskyddsombud. Dataskyddsombudet har bl.a. till uppgift att övervaka att Ellos behandling av personuppgifter sker i enlighet med gällande lagstiftning. Dataskyddsombudets kontaktuppgifter är dpo@ellosgroup.se

Personuppgifter som kommer att behandlas

De uppgifter som behandlas är personuppgifter som du lämnar till oss eller som vi samlat in från dig.

Personuppgifter som du lämnat till oss

När du genomför ett köp hos Ellos kommer du att lämna personuppgifter till oss. Detsamma gäller när du registrerar dig för vårt nyhetsbrev, användarkonto eller tecknar försäkring, använder dig av våra tjänster på vår sajt och sociala medier eller använder dig av din eventuella garanti, ångerrätt eller reklamation. Personuppgifter som du lämnar till oss och som vi behandlar kan t.ex. vara ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer samt e-postadress.

Personuppgifter som vi har samlat in från dig

När du genomför ett köp hos Ellos kommer vi att behandla uppgifter om köpet och din köphistorik. När du använder vår sajt, ditt användarkonto eller sociala medier kommer vi även att behandla personuppgifter som information om din IP-adress, operativsystem och vilka varor du besökt eller lagt i vår varukorg.

Ändamål med behandlingen och rättslig grund

Vårt avtal och administration av ditt köp

Ellos kommer att behandla ditt namn, adress, personnummer, mobil- och telefonnummer och din e-postadress, uppgifter om dina köp samt uppgifter avseende din användning av våra sociala medier i syfte att kunna administrera vårt kundförhållande med dig inklusive dina inköp och ditt användarkonto. Ellos kommer att behandla ditt personnummer för de fall att du väljer att använda detta för att hämta dina adressuppgifter. Den rättsliga grunden för Ellos behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra ett avtal eller för att vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås. Med undantag av ditt personnummer kommer Ellos även att behandla ovan personuppgifter i syfte att kunna sköta din eventuella begäran om användning av ångerrätt, garanti, reklamation eller försäkring. Den rättsliga grunden för Ellos behandling i denna del är att den är nödvändig för att fullgöra avtalet med dig. Personuppgiftsbehandling i förhållande till ångerrätt och reklamation sker även mot bakgrund av den rättsliga grunden att den är nödvändig för att fullgöra rättsliga förpliktelser som åvilar Ellos.

Om du inte lämnar dina ovan nämnda personuppgifter har Ellos inte möjlighet att leverera våra produkter eller i övrigt fullgöra våra åtaganden gentemot dig.

Marknadsföring av våra varor

Om du har samtyckt till att få marknadsföring, såsom t.ex. nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden om våra produkter via e-post, sms eller post kommer Ellos även behandla ditt namn, mobil- och telefonnummer, e-postadress och din köphistorik för marknadsföringsändamål. Den rättsliga grunden för Ellos behandling av dina personuppgifter är ditt samtycke som vi antingen inhämtar i samband med att du registrerar dig som användare hos Ellos eller i samband med ditt köp av produkt(er) ur vårt sortiment. Du ger ditt samtycke genom att du aktivt kryssar i en eller flera ikryssningsrutor på vår sajt. Du kan, på samma sätt som när du ger ditt samtycke, återkalla ditt lämnade samtycke genom att du, på vår sajt, kryssar ur ovan ikryssningsrutor.

Statistik

Ellos kommer att behandla ditt kundnummer och andra referensnummer i syfte att kunna göra statistiska sammanställningar och för att visa dig anpassat innehåll på vår sajt som passar dig och din kundgrupp. Den rättsliga grunden för Ellos behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för ändamål som rör Ellos berättigade intresse. Behandlingen baserar sig på en intresseavvägning och innebär, på samma sätt som ovan, situationer där Ellos vill, eller behöver, göra något som i huvudsak är till vår egen fördel, förutsatt att detta inte skadar dina egna intressen eller grundläggande rättigheter och friheter.

Bokföring

Ellos kommer att behandla uppgifter om den transaktion som skett mellan dig och Ellos för bokföringsändamål. Ellos kommer av den orsaken att behandla uppgifter om köpet, ditt namn, adress, mobil- och telefonnummer och din e-postadress. Den rättsliga grunden för Ellos behandling av dina personuppgifter är att den är nödvändig för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar Ellos.

Automatiserat beslutsfattande/profilering

Det finns för närvarande inget automatiserat beslutsfattande eller profilering som skulle påverka dig juridiskt eller på annat sätt i betydande grad. För att kunna utveckla våra produkter och tjänster, förbättra vår marknadsföring, kunskap om våra kunder samt våra erbjudanden till dig, kan vi på ett automatiskt sätt komma att samla in och analysera uppgifter från dig. Sådana uppgifter är din IP-adress, köphistorik, betalsätt och kontosaldo, om du har köpt din vara på kredit samt din aktivitet på våra sidor, på sociala nätverk samt på vår sajt (s.k. profilering). Vi ger dig erbjudanden på vår sajt som vi tror du kommer uppfatta som relevanta baserat på resultatet av denna analys av ditt användarbeteende. Den rättsliga grunden för Ellos behandling i denna del är vårt berättigade intresse av att kunna utveckla vår affärsverksamhet och att, i högsta möjliga utsträckning och för att inte störa dig i onödan, kunna erbjuda dig produkter som matchar dina önskemål och behov.

Behandling av tredje part och överföring av personuppgifter

Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till och behandlas av vårt moderbolag Ellos Group AB och dess dotterbolag, Jotex Sweden AB och Stayhard Aktiebolag, ingående i Ellos Group-koncernen. Ellos kan även komma att lämna ut dina personuppgifter till tjänsteleverantörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, så kallade personuppgiftsbiträden. Dina personuppgifter kan även komma att behandlas av våra samarbetspartners. Vi har avtal med våra personuppgiftsbiträden som säkerställer att de behandlar dina personuppgifter i enlighet med denna personuppgiftspolicy och våra instruktioner. Som exempel på tredje part som vi lämnar ut dina personuppgifter till kan nämnas speditörer i samband med leverans av varor.

Ellos kan komma att lämna ut dina personuppgifter till myndigheter som kräver att Ellos lämnar ut sådana personuppgifter.

Ellos kan även komma att dela dina personuppgifter för att tillåta en fusion, ett förvärv eller en försäljning av alla, eller delar av, Ellos tillgångar.

Ellos och Ellos samarbetspartners behandlar, som huvudregel, dina personuppgifter endast inom EU och EES. Skulle personuppgifter behandlas utanför EU och EES, kommer Ellos att vidta åtgärder för att se till att personuppgifterna fortsätter vara skyddade och även vidta de åtgärder som krävs för att på lagligt sätt överföra personuppgifter till länder utanför EU och EES.

Som ett led i vår marknadsföring analyserar vi uppgifter, däribland personuppgifter, kring dina inköp och din aktivitet på våra sidor, på sociala nätverk samt på vår sajt. Vi kommer exempelvis att behandla dina personuppgifter för att med hjälp av Google Analytics kunna anpassa de annonser och erbjudanden som du ser utifrån information om ditt tidigare surfande samt för att kunna utveckla våra produkter och tjänster. Detta gör det möjligt för oss att mer specifikt anpassa innehållet på vår sajt så att det passar just dina behov samt förbättrar vårt erbjudande till di. Processen är anonymiserad och den kan inte användas för att identifiera dig (för information om de cookies vi använder oss av se följande länk, cookies).] Vidare kan vi komma att använda dina personuppgifter för att utvärdera ditt användande av vår sajt och för tjänster i anslutning till webbplatsaktiviteter och internetanvändande. Uppgifter som vi analyserar kan exempelvis vara din IP-adress, köphistorik, betalsätt och kontosaldo om du har kredit hos oss och annan information som du har lämnat till oss som kund. För information om hur Google Inc. använder uppgifter se följande länk: https://www.google.com/intl/sv/policies/privacy/partners/.

Tidsperiod för behandling och lagring

Vi behandlar bara personuppgifter så länge som det finns ett behov av att bevara dem för att fullgöra de ändamål som uppgifterna lämnades, eller samlades in för. Samma personuppgift kan lagras på flera olika ställen för olika ändamål. Detta kan innebära att en uppgift som har tagits bort ur ett system för att den inte längre är nödvändig för det ändamålet, kan finnas kvar i ett annat system där den lagras med stöd av samtycke, eller för ett annat ändamål där personuppgiften fortfarande behövs.

Personuppgifter som Ellos behandlar i syfte att administrera kundförhållande, inklusive dina inköp och användarkonto, eller för att fullgöra våra rättsliga förpliktelser eller avtal, t.ex. uppfylla garanti-, reklamations-, ångerrätts- eller försäkringsåtaganden, med dig behandlas under den tid det är nödvändigt för att Ellos ska kunna administrera kundförhållandet och fullgöra vårt avtal eller rättsliga förpliktelser gentemot dig.

Om du har lämnat ditt samtycke till att få direktmarknadsföring och nyhetsbrev från Ellos kommer vi att bevara ditt namn, mobil- och telefonnummer, din e-postadress och din köphistorik till dess att du avregistrerar dig, återkallar ditt lämnade samtycke, eller annars ber oss sluta kontakta dig. I anslutning till detta kommer Ellos, i den utsträckning Ellos behandlar personuppgifter relaterade till profilering, att radera de personuppgifter som har ett samband med direktmarknadsföringen.

Personuppgifter som Ellos behandlar för bokföringsändamål bevaras i sju år i enlighet med gällande bokföringslagstiftning.

Personuppgifter som Ellos behandlar för statistikändamål kommer inte längre vara möjligt att koppla till dig som individ efter att aktuellt bokföringsmaterial har raderats.

Dina personuppgifter kan komma att sparas längre än vad som meddelats ovan om det behövs för att följa lagkrav, förordning eller myndighetsbeslut.

Dina rättigheter

Du har rätt att, utan kostnad, skriftligen begära att få information om vilka personuppgifter vi har registrerat om dig. Du kan även när som helst begära rättelser av felaktiga uppgifter. Du kan också ha rätt att be oss radera eller begränsa de personuppgifter vi har om dig och att vi ger dig en kopia av dessa personuppgifter (s.k. dataportabilitet).

Om du inte har grund för din begäran eller din begäran är orimlig, t.ex. om du begär utdrag eller radering ofta och med korta intervaller, får vi antingen vägra att gå din begäran tillmötes, eller ta ut en avgift som täcker de administrativa kostnader din begäran medför. Din begäran skickar du till oss på våra kontaktuppgifter nedan.

Rätt att göra invändningar

Du kan när som helst invända mot att dina personuppgifter behandlas för direktmarknadsföring och/eller profilering. Om du inte vill att vi behandlar dina personuppgifter för detta/dessa ändamål ber vi dig att antingen ringa oss på telefonnummer 033-33 000, mejla till oss på info@ellos.se eller skriva till Ellos AB, 501 86 Borås, och meddela oss detta. Vi kommer då att upphöra med behandling av dina personuppgifter för detta/dessa ändamål samt ta bort uppgifterna förutsatt att vi inte behöver fortsätta behandla dem för något annat ändamål i enlighet med denna personuppgiftspolicy.

Rätt att återkalla ditt samtycke

Du kan när som helst, helt eller delvis, återkalla ditt samtycke om behandling av personuppgifter, genom att, på vår sajt, kryssa ur ovan ikryssningsrutor eller kontakta oss på våra kontaktuppgifter ovan. Om du återkallar ditt samtycke, ber vi dig notera att detta inte påverkar lagligheten av den behandling som tidigare skett på grund av samtycket innan detta återkallades. Ellos kan även under vissa omständigheter ha en annan rättslig grund för behandlingen av dina personuppgifter, varför vi kan ha en rätt att fortsätta behandlingen.

Rätt att lämna in klagomål

Om du är missnöjd med hur vi behandlat dina personuppgifter kan du också kontakta oss på våra kontaktuppgifter ovan. Du har även rätt att ge in ett klagomål avseende vår personuppgiftsbehandling till:

Datainspektionen
Box 8114
104 20 Stockholm
datainspektionen@datainspektionen.se

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, gällande annat än behandling av dina personuppgifter, kan du även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.

Ansök om lån »
Mer info »