Allmänna villkor


Allmänt

Vi som tillhandahåller sajten www.ellos.se är Ellos AB, org. nr 556044-0264, 501 10 Borås, Sverige ("Ellos"). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Ellos.
För att kunna registrera ett användarkonto hos oss, ansöka om kredit eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande, vi hänvisar till Föräldrabalken. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, tecknande av försäkring genom oss, ansökan om kredit, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.
Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor om skäl för detta föreligger, utan att meddela dig på förhand. Den version av villkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Företagsinformation

Telefon kundservice:
033-33 000

E-postadress kundservice:
customerservice@ellos.se

Öppettider kundservice:
Måndag till fredag: 7:30 - 21:00.
Lördag: 9:00 - 17:00. Söndag: 9:00 - 21:00.
Helgdag: 9-17:00 eller stängt.

Kontaktformulär samt våra vanligaste frågor och svar finner du i vår FAQ

Adress kundservice och för returer:
Ellos AB , 501 86 Borås, Sverige

Besöksadress kontor:
Ödegärdsgatan 6, 504 64 Borås, Sverige

Organisationsnummer:
556044-0264

Priser & avgifter

Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp.

Fraktavgifter

Fri frakt gäller för normalpaket över nedan angivet belopp. För normalpaket med lägre ordervärde debiteras fraktavgift. För större eller tyngre varor debiteras fraktavgift för hemleverans av transportör. Vi erbjuder i många fall även tilläggstjänster för din bekvämlighet. I kassan visas vilka leveransalternativ och vilka leveranstider som erbjuds för just din beställning, baserat på typ av vara och var du bor. Se aktuella priser nedan.

Fraktavgift normalpaket för order över 599 SEK (efter avdrag för ev. rabatter) 0 SEK
Fraktavgift normalpaket för order mellan 1-599 SEK (efter avdrag för ev. rabatter) 49,90 SEK
Express24 normalpaket (tilläggsavgift) + 69 SEK
Express Hem normalpaket (tilläggsavgift) + 79 SEK
Hemleverans normalpaket (tilläggsavgift) + 95 SEK
Fraktavgift för varor med större vikt eller volym - hemleverans till tomtgräns/ ytterport* 545 SEK
Inbärningshjälp vid hemleverans för varor med större vikt eller volym (tilläggsavgift) + 350 SEK
Returavgift 45 SEK
Returfrakt för varor med större vikt eller volym (tilläggsavgift) + 195 SEK
Avgift för outlösta paket 199 SEK

* Leverans sker till tomtgräns om du bor i villa och till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet

Betalsätt

I samband med din ansökan om betalning genom faktura eller konto hos oss använder vi ditt personnummer för att kontrollera din kreditstatus och din adress. Sedvanlig kreditprövning görs, och detta genererar en omfrågekopia. Detta brev kommer att skickas till dig från det kreditupplysningsföretag som vi samarbetar med. Vid order överstigande din tidigare beviljade limit kan en högre köpgräns beviljas. Vi erbjuder dessa betalsätt:

Kort

När du väljer betalsätt Kort betalar du med ditt betalkort direkt i kassan. Vi använder oss av 3D Secure och krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert. Vi accepterar Visa och Mastercard. Debitering sker direkt vid köptillfället.

Månadsfaktura

Med betalsätt Faktura betalar du i slutet av månaden för en fakturaavgift på 29 SEK. Du får endast en faktura per månad oavsett om du gjort ett eller flera köp under fakturaperioden, som löper ungefär från mitten av en månad till mitten av nästa månad. Under "mina sidor" kan du välja om du vill få fakturan digitalt eller via vanlig post. Om betalning inte sker i rätt tid, påförs en påminnelseavgift. Om du väljer att delbetala fakturabeloppet eller om betalning helt uteblir övergår resterande belopp automatiskt till betalsätt Konto, vänligen se nedan för ytterligare information. För mer information om betalsätt Faktura vänligen se Villkor för faktura.


Ellos Konto - delbetalning

Genom att välja betalsätt Konto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Effektiv årsränta är för närvarande 29,4 % och nominell årsränta uppgår till 26 %. Under "mina sidor" kan du välja om du vill få fakturan digitalt eller via vanlig post. För mer information om betalsätt Konto vänligen se Villkor för konto.


Leveranssätt

I kassan visas de leveransalternativ som erbjuds för din beställning, dessa varierar beroende på typ av vara samt var du bor. Gör dina val av leveransmetod och säkerställ att dina kontaktuppgifter och adress är korrekta innan du godkänner ordern, då dessa inte går att korrigera när ordern är lagd. Om din beställning delas upp i flera leveranser debiteras endast en fraktavgift. Vid leveransförsening av väsentlig betydelse kan köpet hävas. Vi har följande leveranssätt:

Normalpaket

Levereras direkt till din brevlåda som varubrev, eller skickas till ditt postombud. Fri frakt gäller beställningar över 599 SEK efter avdrag för ev. rabatter. För beställningar mellan 1- 599 SEK är fraktavgiften 49,90 SEK. Vid beställning av blommor eller växter, observera att du måste kunna hämta ditt paket så tätt inpå leverans som möjligt då växter endast klarar några dagar i kartongen.

Express24 - normalpaket

Med Express24 får du extra snabb leverans för en tilläggsavgift på 69 SEK. Om du gör din beställning före kl. 13.00 levereras ditt paket nästkommande vardag. I stora delar av Stockholm, Göteborg och Malmö sker även lördagsutdelning. För norra Norrland och Gotland tar det ytterligare en vardag innan du får ditt paket. För beställningar som görs övriga tider får du ditt paket inom 48 timmar, förutom för norra Norrland och Gotland där du får du ditt paket inom 72 timmar.

Express Hem - normalpaket

För 79 SEK i tilläggsavgift får du leveransen hem till din dörr på kvällstid mellan kl. 17.00 - 22.00, detta leveransalternativ erbjuds endast i storstadsområden. Beställ fram till kl. 24.00 för leverans nästkommande vardag. Tänk på att vara hemma för att ta emot leveransen.

Hemleverans - normalpaket

Leverans sker direkt hem till din dörr på vardagar för 95 SEK i tilläggsavgift. För vissa varor som är lättare men alltför stora för att skickas som normalpaket erbjuds endast hemleverans. Du får ett sms av transportör för att välja datum och tidsfönster för leveransen. Det går även att få paketet levererat även om man inte är hemma. Detta val görs i samband med val av leveranstid. Om du begärt att paketet lämnas vid din ytterdörr utan påskrift ansvarar du själv över paketet från och med att chauffören lämnat leveransen. Vid beställning av blommor eller växter, observera att du måste kunna ta emot ditt paket snarast möjligt då växter endast klarar några dagar i kartongen.

Varor med större vikt eller volym

Större eller tyngre varor levereras alltid hem till dig och kräver att du bor utmed körbar väg. Hemleverans sker till tomtgräns om du bor i villa, eller till fastighetens ytterport om du bor i lägenhet och kostar 545 SEK. Önskar du istället få leverans med inbärning kostar det totalt 895 SEK (545 SEK + 350 SEK i tilläggsavgift). Du aviseras via sms och kan välja dag och tidsintervall för leveransen.

Ångerrätt

Du har 14 dagars ångerrätt enligt gällande lagstiftning. Ångerrätten gäller i 14 dagar från den dag du tog emot din vara, eller får den sista varan i en beställning där varorna levereras vid separata tillfällen. Med enstaka undantag har du rätt till att öppna förpackningen och prova/undersöka den vara du har köpt, dock endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktion. Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår hemsida, dock inte blommor & växter, förseglade ljud- eller bildupptagningar, förseglat datorprogram, parfymflaskor, kosmetik, färg, badkläder eller underkläder, om plomberingen/förseglingen har brutits. De flesta av våra bad- och underkläder är dock ej plomberade. Ångerrätten gäller inte heller för specialanpassade produkter, dvs vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål.

Önskar du nyttja din ångerrätt ska du entydigt meddela oss detta inom 14 dagar. Om tidsfristen löper ut på en lördag, söndag eller helgdag, förlängs den till därpå följande vardag. Du har därefter 14 dagar på dig att skicka tillbaka din beställning. För att enklast utnyttja din ångerrätt, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans. Har du beställt mindre varor gör du din returregistrering online via www.ellos.se/returns med hjälp av den medföljande unika koden, eller genom att scanna QR-koden. Du kan där, om din beställning gjordes mot konto eller fakturabetalning, även enkelt byta till annan storlek om varan inte passar. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice.

Returnera din oanvända vara med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Var noga med att emballera väl så att varan är skyddad under transport. Spara ditt returinlämningskvitto tills du fått besked av oss att din retur är färdigbehandlad, då det är ditt bevis på skickad retur.

Genom att returnera varan inom tidsfristen behöver du inte informera oss om att du vill utnyttja din ångerrätt på annat sätt, om du inte önskar göra detta. Vill du meddela oss på annat sätt, finns det ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av, eller ladda ner här. Det är dock inget krav att du använder formuläret för att kontakta oss, och du behöver inte heller ange orsak till att du önskar utnyttja ångerrätten. Du behöver i kontakt med oss dock vara tydlig med att du önskar att utnyttja din ångerrätt och vi rekommenderar att du anger kundnummer, ordernummer och annan relevant information i meddelandet för att undvika fel och förseningar. Om du kontaktar oss via mail får du en bekräftelse på att ditt mail är mottaget inom kort tid. Observera att det inte räknas som att du utnyttjar ångerrätten om du endast avstår från att hämta ut din leverans, utan att ge oss ett tydligt meddelande om detta. Din leverans skickas automatiskt tillbaka till oss efter angiven tid, men du debiteras då en outlöstavgift på 199 SEK.
Vid retur debiteras alltid en returavgift på 45 SEK per paket och vid retur av större/tyngre varor debiteras även returfrakt på 195 SEK per paket.
Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet samt eventuell fraktkostnad, men inte tilläggsavgifter för exempelvis expressleverans eller inbärning. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuell fraktkostnad eller tilläggsavgifter eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt.

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från att vi mottagit ditt meddelande om att du vill utnyttja din ångerrätt. Vi har dock rätt att avvakta med återbetalningen till dess att vi har mottagit din retur. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma eller vid saknad eller förstörd originalkartong kan ett avdrag för värdeminskning göras, avdraget bedöms från fall till fall. Återbetalning sker via samma betalningssätt som du använde vid beställningen. Vid återbetalning via bankkort tar det några dagar extra innan du ser pengarna på ditt konto p.g.a. bankens hanteringstid.

Returrätt

Du har 30 dagars returrätt, när du handlar hos oss. Med enstaka undantag har du rätt till att öppna förpackningen och prova/undersöka den vara du har köpt, dock endast i den utsträckning som är nödvändig för att fastställa varans egenskaper och funktion. Returrätten gäller i stort sett allt på vår hemsida, dock inte blommor & växter, förseglade ljud- eller bildupptagningar, förseglat datorprogram, parfymflaskor, kosmetik, färg, badkläder eller underkläder, om plomberingen/förseglingen har brutits. De flesta av våra bad- och underkläder är dock ej plomberade. Ångerrätten gäller inte heller för specialanpassade produkter, dvs vara som tillverkats enligt kundens unika önskemål.

Returrätten gäller i 30 dagar från den dag du tog emot din vara, eller får den sista varan i en beställning där varorna levereras vid separata tillfällen. Vi ber dig att returnera din oanvända vara inom 30 dagar med alla etiketter intakta i originalförpackning, om förpackningen är obrukbar går det bra att emballera med annat likvärdigt emballage. Var noga med att emballera väl så att varan är skyddad under transport. Spara ditt returinlämningskvitto tills du fått besked av oss att din retur är färdigbehandlad, då det är ditt bevis på skickad retur.
För att enklast utnyttja din returrätt, följer du de instruktioner för retur som du hittar i din leverans. Har du beställt mindre varor gör du din returregistrering online via www.ellos.se/returns med hjälp av den medföljande unika koden, eller genom att scanna QR-koden. Du kan där, om din beställning gjordes mot konto eller fakturabetalning, även enkelt byta till annan storlek om varan inte passar. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice.
Vid retur debiteras alltid en returavgift på 45 SEK per paket och vid retur av större/tyngre varor debiteras även returfrakt på 195 SEK per paket.
Returnerar du hela din beställning betalar vi tillbaka hela varuvärdet samt eventuell fraktkostnad, men inte tilläggsavgifter för exempelvis expressleverans eller inbärning. Väljer du att returnera endast en del av din order betalar vi inte tillbaka eventuell fraktkostnad eller tilläggsavgifter eftersom avgifterna är oberoende av hur många varor du beställt.

Återbetalning görs så snart vi har mottagit returen och behandlat den, normalt tar detta ca 2-3 veckor från det datum du skickade returen. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma eller vid saknad eller förstörd originalkartong kan ett avdrag för värdeminskning göras, avdraget bedöms från fall till fall. Återbetalning sker via samma betalningssätt som du använde vid beställningen. Vid återbetalning via bankkort tar det några dagar extra innan du ser pengarna på ditt konto p.g.a. bankens hanteringstid.

Outlösta paket

Vi debiterar en avgift på 199 SEK för försändelser som inte hämtas ut inom angiven tid. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för frakt, retur samt hantering.

Bytesrätt

Har du beställt mindre varor mot konto eller fakturabetalning, kan du enkelt byta till annan storlek om varan inte passar. Gör din returregistrering online via www.ellos.se/returns eller genom att scanna QR-koden som du hittar på medföljande returinstruktion. Om varan finns tillgänglig i lager i annan storlek, visas alternativen där. För övriga byten hänvisar vi dig till att lägga en ny order via vår hemsida.

Så här returnerar du

Följ de instruktioner för retur som du hittar i din leverans, de skiljer sig åt beroende på typ av beställning. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under vald beställning. Om alternativet inte visas, kontakta kundservice. Vid retur debiteras alltid en returavgift på 45 SEK per paket och vid retur av större/tyngre varor debiteras även returfrakt på 195 SEK per paket. Om din retur är en reklamation eller om du fått fel vara, debiteras inga avgifter för retur eller frakt.

Reklamation

Enligt Konsumentköplagen har du rätt att reklamera fel på en vara inom tre år från det datum du tog emot varan, under förutsättning att felet är ursprungligt. Ett ursprungligt fel behöver inte visa sig direkt. Observera att du måste kontakta oss gällande reklamationen "inom skälig tid" efter du upptäckt felet, inom två månader räknas som skälig tid. Kontakta oss via det reklamationsformulär som du finner under "kundservice" på vår hemsida. Beskriv felet och bifoga bilder på skadan/eventuellt skadat emballage, gärna tagna ur olika vinklar. Kundservice återkommer därefter med förslag på åtgärd beroende på typ av fel. Om du godkänner ett eventuellt prisavdrag/kompensation som lösning, avsäger du dig framtida reklamations- och returrätt för det specifikt kompenserade felet. Om du önskar att direkt skicka tillbaka varan för bedömning utan att kontakta oss, följer du de medföljande returinstruktionerna och uppger korrekt returval för skadad vara. Saknar du retursedel/returetikett kan du i de flesta fall själv skapa nya. Logga in på "mina beställningar" och välj "skapa retursedel/returetikett här" under rätt beställning. Om alternativet inte visas, kan du beställa nya genom att kontakta kundservice. Vid retur av vara är det viktigt att du sparar ditt returinlämningskvitto tills din reklamation är färdigbehandlad av oss. När vi har mottagit den reklamerade varan tar vår returavdelning ställning till om reklamationen godkänns. För de flesta varutyper hävs köpet vid godkänd reklamation och återbetalning sker. För enstaka varutyper såsom t.ex. elektroniska produkter, sker oftast reparation eller byte till ny vara före återköp, om det är möjligt. Du kan i enstaka fall få betala en rimlig ersättning för den användning du har haft av varan, detta dras i så fall av från återbetalningssumman. Eventuell återbetalning sker snarast möjligt men inte senare än 30 dagar från det att vi mottog varan från dig och via samma betalsätt som du använde vid köpet. Vid godkänd reklamation står vi för frakt, returfrakt och eventuella tilläggsavgifter för varan du har reklamerat. Vid nekad reklamation sänds varan åter till dig.

Reklamation blommor och växter

Om produkten inte håller tillräcklig kvalitet eller är skadad på något sätt har du självklart rätt att reklamera den. Vid beställning, tänk på att du måste kunna ta emot/hämta dit paket så tätt inpå leverans som möjligt, då växter endast klarar några dagar i kartongen. Om du är missnöjd med leveransen vill vi att du kontaktar oss omgående så att vi kan hjälpa dig på bästa sätt. För att underlätta och ge snabbare hantering av ditt ärende är det bra om du tar ett par bilder på produkten och emballaget innan du kontaktar oss. Maila oss på flowers@ellos.se eller ring oss.

Transportskada

Om det är en synlig transportskada vid leveransen meddelas chauffören när du tar emot varan. Chauffören gör en notering på fraktsedeln vid mottagandet. Anmäl skadan direkt till oss, senast inom tre dagar. Det är viktigt att du packar upp varan och kontrollera varan för att upptäcka dolda och synliga skador. Vid skadeanmälan ber vi dig att maila in information och bilder på emballage och den skadade varan, gärna tagna ur olika vinklar.

Återbetalning

Om du har ångrat köpet p.g.a. försenad leverans sker återbetalning inom 14 dagar. Återbetalning vid retur eller reklamation sker så snart vi har mottagit varan och hanterat returen/reklamationen. Återbetalning sker via samma betalsätt som användes när beställningen gjordes. Vid faktura- eller kontoköp dras din retur/reklamation automatiskt av och du ser återbetalningen under "mina sidor" när du är inloggad, återbetalningen kommer även visas på din nästkommande faktura. Det skickas ingen uppdaterad faktura samma månad, du använder de inbetalningsuppgifter som finns på din befintliga faktura och justerar bara beloppet. Vid kortköp görs återbetalningen till samma betalkort som pengarna drogs ifrån, observera dock att det tar några dagar extra innan du ser dessa på ditt konto p.g.a. bankens hanteringstid. Om fakturan har betalts in innan returen behandlats och du önskar få ditt tillgodobelopp utbetalt , kontakta Resurs Bank på 033-435 75 00.

Medlem i Svensk Digital Handel

Ellos är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.

Svensk Digital Handel AB
Drottninggatan 56
411 07 Göteborg
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670


Tvister

Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden, www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer vid tvister. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: ec.europa.eu/odr. För information om vilka rättigheter du som har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Support och tillgänglighet

Vår målsättning är att besvara frågor via e-post inom 24 timmar från det att vi mottagit din fråga. Tidsangivelsen gäller endast under vardagar och för förfrågningar som avser redan utförda köp och beställningar. I de fall vi inte besvarat din e-post inom 48 timmar meddelar vi dig om fördröjningen och orsaken till denna. Vid svårare supportärenden som reklamationer, transportfrågor etc. kan handläggningstiden vara längre.

Elektronikgaranti

Alla elektroniska apparater som vi säljer har minst ett års garanti. Du finner information om varans specifika garantitid under varans produkttext här på vår hemsida. Din faktura eller följesedel gäller som garantibevis och en eventuell reparation tar vanligtvis mellan 2-5 veckor. Tänk på att garantin inte gäller om produkten har hanterats på fel sätt. Upplevs produkten vara felaktig är det därför viktigt att bruksanvisningen noga har lästs igenom innan produkten sänds tillbaka till oss, för att säkerställa att den har installerats/hanterats korrekt. Du undviker på så sätt eventuella kostnader som annars kan komma att debiteras dig om den auktoriserade verkstaden inte bedömer att ärendet är ett garantiärende. Alla elektriska produkter som vi säljer ska ha en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska ska detta framgå i varans produkttext.

Övrigt

Presentkort

Vi säljer självklart presentkort. Skriv ""presentkort"" i sökfältet på vår hemsida för att se vilka belopp som erbjuds. Ange mottagarens e-postadress, namn och en hälsning. Du betalar som vanligt i kassan och presentkortet skickas via mail till den angivna e-postadressen. Presentkort kan endast beställas mot kortbetalning. Presentkortet har en unik kod som anges i kassan när du vill använda detta. Handlar du inte för hela beloppet på en gång, är det bara att använda samma kod vid nästa köp. Giltighetstiden för presentkort är 24 månader.

Bedrägeri

Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.

Färgåtergivning etc

Då olika bildskärmar och individuella skärminställningar påverkar färgåtergivningen kan vi inte garantera att färgnyanserna på varorna stämmer överens med de bilder som visas när du som konsument besöker vår nätbutik. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

Elretur

Alla uttjänta elprodukter ska tas om hand för att förbättra miljön. Vi är anslutna till Elreturen AB som återvinner och tar hand om elreturer på ett säkert sätt.

Skicka inga förskott

Vi ansvarar inte för pengar, checkar eller frimärken som skickas i brev.

Force majeure

Ellos är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

Dessa villkor uppdaterades: 2022-10-18