Hur returnerar jag en vara?

Hos oss har du alltid returrätt i 30 dagar. Returprocessen skiljer sig åt beroende på hur och av vilken transportör din vara levererades. Har du köpt flera varor som levererats på olika sätt följer du instruktionerna nedan som passar in på respektive paket. En retur tar vanligtvis ca 2 veckor innan den hanterats hos oss. När din retur har hanterats klart får du ett mejl som bekräftar returen och information om hur återbetalning sker.

Paket som levererats till ett utlämningsställe - PostNord
Om din följesedel har en QR-kod, scanna den med din mobil eller gå in på ellos.se/returns och fyll där i den returkod som du finner på din följesedel. Följ sedan instruktionerna som visas. Har din följesedel ingen QR- eller returkod, följ instruktionerna på följesedeln. Lämna in ditt paket hos valfritt PostNord-ombud. Kom ihåg att spara det inlämningskvitto du får av ombudet tills du får en bekräftelse på att din retur är färdighanterad av oss.

Paket som levererats till en postbox - PostNord
Om din följesedel har en QR-kod, scanna den med din mobil eller gå in på ellos.se/returns och fyll där i den returkod som du finner på din följesedel. Följ sedan instruktionerna som visas. Har din följesedel ingen QR- eller returkod, följ instruktionerna på följesedeln. Klistra på medföljande returetikett, men istället för att lämna in ditt paket hos ombud kan du i de flesta fall returnera via postbox genom att följa de instruktioner som du hittar på postnord.se/retur-i-paketbox.

Paket som levererats till Instabox
Har ditt paket levererats till ett Instabox-skåp bokar du retur genom att följa länken och instruktionerna du fått från Instabox via sms eller mejl. Klistra på medföljande etikett och lämna in paketet i valt skåp. Har du inte kvar länken kan du läsa mer om hur man returnerar i Instabox FAQ.

Paket som levererats hem – Best
Om din följesedel har en QR-kod, scanna den med din mobil eller gå in på ellos.se/returns och fyll där i den returkod som du finner på din följesedel. Följ sedan instruktionerna som visas. Har din följesedel ingen QR- eller returkod, följ instruktionerna på följesedeln. Lämna in ditt paket hos valfritt Postnord-ombud. Kom ihåg att spara det inlämningskvitto du får av ombudet tills du får en bekräftelse på att din retur är färdighanterad av oss.

Paket som levererats hem – PostNord
Har ditt paket levererats hem till dig av PostNord bokar du en returupphämtning via deras kundtjänst. Börja med att fylla i din retursedel med returorsak och lägg den i paketet. Klistra på returetiketten utanpå paketet och tejpa igen noga. Du kan sedan boka en upphämtning via https://returns.postnord.com/ eller ringa PostNord på 0771-33 33 10 (knappval 1) för att bestämma tid och datum för upphämtning av paketet. Tänk på att du måste vara hemma vid upphämtningen.

Beställning som levererats hem – Bring
Har ditt beställning levererats hem till dig med Bring kan du genom att logga in på Mina Sidor beställa en returupphämtning. Öppna rätt beställning under "Mina Beställningar". Välj ”Skapa retur” och följ instruktionerna som visas. När vår kundservice har registrerat returbokningen kommer du att få ett sms av Bring för val av tid för upphämtning.


Läs mer på: Hur gör jag om jag saknar retursedel eller returretikett? och Vad kostar det att returnera?