Välkommen till
Ellos Privatlån
Frågor & svar
Vem får låna?
Svar: Våra grundkrav är att du är mellan 25 och 79 år och inte ha några betalningsanmärkningar. Du måste ha en fast inkomst på minst 84 000 kr/år före skatt från arbete eller pension. Lånet ska inte användas till att köpa bostad (inkl kontantinsats).
När ska lånet vara återbetalt?
Svar: Lånet ska vara återbetalt senast vid 80 års ålder.
Hur vet jag om lånet är beviljat?
Svar: När du ansöker via Internet så får du besked direkt på skärmen om ditt lån är beviljat eller inte. Ansöker du via telefon får du besked direkt av våra handläggare.
När får jag pengarna?
Svar: Lånet utbetalas 1-3 bankdagar efter att vi fått ett signerat låneavtal och eventuell begärd dokumentation från dig. När du signerar elektroniskt med BankID så förkortar du handläggningstiden.
Hur fungerar elektronisk signering med BankID?
Svar: När du har ansökt om privatlån hos oss och fått det beviljat kan du som har e-legitimation (BankID) signera låneavtalet direkt. Så snart signeringen är gjord och vi har mottagit eventuellt efterfrågad dokumentation betalas pengarna ut till ditt angivna konto nästkommande bankdag. Om du saknar e-legitimation skaffar du den enkelt genom din bank.
Hur mycket ska jag betala i månaden?
Svar: Lånet är ett annuitetslån vilket betyder att du betalar samma summa varje månad. Gå till lånekalkylatorn för att se hur mycket du betalar vid olika lånebelopp och återbetalningstider.
Kostar det något att lösa lånet i förtid?
Svar: Nej, du kan utan kostnad lösa lånet helt eller delvis när du själv vill. Löser du lånet delvis, fortsätter du betala samma belopp/månad men med en kortare återbetalningstid.
Kan jag höja mitt lån?
Svar: Under förutsättning att inbetalning sker enligt lånevillkoren finns det möjlighet att höja ditt lån. Om du vill höja befintligt lån så ansöker du om vad du vill höja lånet till, alltså ditt befintliga lån + önskad höjning. Detta blir ditt nya totala lånebelopp.
Hur fungerar betalningsfri månad?
Svar: På din avi ser du när du kan utnyttja betalningsfri månad och du får även erbjudandet via mail. Du kan ringa oss, tfn 033-724 21 10 eller SMS:a oss på 0730-12 20 51, skriv PAUSA och ditt lånenummer. Du måste SMS:a från samma mobilnummer du har registrerat hos oss. Ditt lånenummer hittar du på avin.
När i månaden ska min inbetalning vara inne?
Svar: Förfallodagen är alltid sista bankdagen i månaden vilket innebär att då ska betalningen vara hos oss. Om man är sen med betalningen innebär detta eventuella påminnelse- och förseningsavgifter. Autogirot dras per den siste bankdagen i månaden. Det är därför viktigt att du har tillräckligt med pengar på kontot då du annars blir debiterad eventuella påminnelse- och förseningsavgifter.
Hur loggar jag in på Mitt lån (Mina sidor)?
Svar: Inloggningsknappen hittar du under kundservice. Tryck på logga in-knappen. Välj sedan det BankID du vill använda dig av. BankID på denna enhet - används om du surfar på mobilen och har ett Mobilt BankID eller om du surfar på datorn och har BankID installerat på din dator. BankID på annan mobil enhet - används om du surfar på din dator och har ett Mobilt BankID på till exempel din mobiltelefon. Om du inte har något BankID så kontaktar du din ordinarie bank för att skaffa det.
Vad ser jag när jag loggat in på Mitt lån?
Svar: Du ser sin aktuella skuld, dina transaktioner, dina månadsavier, ditt OCR-nummer samt Bankkontonumret för inbetalningar.
Vad är Kivra?
Svar: Kivra är en digital brevlåda som gör det möjligt för dig att få din viktiga post, såsom avier, kreditupplysningar, skattebesked m.m. levererade till dig digitalt.
Detta gör att du inte behöver vänta på posten och får den levererad till dig på ett smidigare och säkrare sätt. Kivra har idag nästa 2 miljoner användare och är ansluten till mer än 1 200 företag och myndigheter.
Om du har Kivra och inte betalar via autogiro kommer din månadsavi automatiskt att skickas till din Kivra-brevlåda. På kivra.com kan du läsa mer och registrera dig.
Hur stoppar jag min avi till Kivra?
Svar: Om du inte vill ha din månadsavi gällande Ellos Privatlån till din digitala brevlåda i Kivra så går det att avregistrera Resurs Bank som avsändare i Kivra. Det gör du i Kivras app eller när du är inloggad på kivra.com.