Frågor och svar

Välj bland dessa kategorier:

Konto/Faktura 16 st frågor & svar

  • Vilka betalsätt kan jag välja mellan?
    Svar:
    Du kan välja faktura, konto, postförskott eller kort.

    Du kan läsa mer om betalsätten och hur du ansöker om faktura/konto om du klickar här

    Enklast väljer du betalsätt i kassan.


  • Jag har gjort en retur som inte syns på fakturan, hur gör jag?
    Svar:
    Om returen inte syns på fakturan beror det på att den registrerats efter att fakturan skrivits ut. Vi skickar inte ut någon ny faktura utan du kan själv dra av värdet för returen, lägg till eventuell returfrakt och betala in resterande belopp.

    En bekräftelse skickas när vi mottagit din retur.

    När returen är registrerad hos oss kan du få information om den på vår självbetjäning, telefonnummer 033-33 100  och under Min faktura/Mitt konto på Mina Sidor, om du betalar med faktura/konto.

  • Har ni e-faktura/autogiro?
    Svar:
    I dagsläget finns inte möjlighet att betala via e-faktura eller autogiro.

    Läs mer om våra olika betalsätt här
  • Kan jag delbetala min faktura?
    Svar:
    Det går att delbetala fakturan.

    Enklast gör du det genom att betala in "lägsta belopp att betala" som står angivet på din faktura eller valfritt belopp och då får du automatiskt ett konto.

    Läs mer om villkoren för konto här
  • Kan företag, kommuner, organisationer eller föreningar välja att betala med faktura?
    Svar:
    Företag, kommuner, organisationer och föreningar måste skriftligen ansöka om faktura. I ansökan ska organisationsnummer, namn på företaget samt namnunderskrift från den ansvariga på företaget anges. När det gäller kommuner och statliga bolag ska ansökan vara undertecknad av ansvarig person inom den organisation som beställningen avser.
    Beställningar mot faktura går inte att göra via hemsidan utan enbart per telefon 033-33 000 eller brev.

    Skriftlig ansökan skickas till Ellos AB, Kontoavdelningen 501 10 BORÅS
  • När kommer min faktura?
    Svar:
    Fakturan kommer omkring den 20:e i månaden.

    Fakturainformationen visas när du är inloggad under Mina sidor följt av 
    Min faktura/Mitt konto.

    Här hittar du också vårt bankgironummer samt ditt OCR-nummer och saldo.

  • Hur får jag tillbaka mina returpengar?
    Svar:
    När vi har mottagit din retur och konstaterat att den inte är skadad eller använd återbetalar vi det belopp du har betalat samt fraktavgift om du returnerat hela din beställning.
    Om du betalar med faktura eller konto dras summan av på nästa räkning.
    Vid betalning mot postförskott sker återbetalningen via Swedbanks Utbetalningsservice (SUS). Om du är ansluten till SUS kommer pengarna att sättas in på ditt bankkonto. Om du inte är ansluten kontakta Swedbank, i annat fall får du ett utbetalningskort skickat till dig.  Du kan ansluta ditt konto till Swedbanks kontoregister via Swedbanks hemsida oavsett vilken bank du haritta närmaste Swedbank - klicka här!  ar du betalat med kort sker återbetalningen till kortet.
    Återbetalning sker inom 30 bankdagar.

  • Vad kostar det att betala med de olika betalsätten?
    Svar:

    Faktura: En faktureringsavgift på 19 kr per månad tillkommer.

    Konto: Effektiv årsränta är för närvarande 29 %. Det tillkommer ingen uppläggnings-, års-, eller faktureringsavgift.

    Postförskott: Du betalar när du hämtar ditt paket och då tillkommer en postförskottsavgift på 49 kr. 

    Kort: Ingen avgift tillkommer.

    All information om avgifter hittar du på vår hemsida under "köpvillkor".


  • Jag har pengar tillgodo, hur kan jag utnyttja det?
    Svar:

    När du har tillgodo på din faktura eller ditt konto dras detta av vid din nästa beställning.

     

  • Jag har inte kvar mitt inbetalningskort, hur gör jag?
    Svar:
    Du kan använda ett blankt inbetalningskort. Kom ihåg att fylla i betalningsavsändare: namn, adress samt kundnummer. Vårt bankgironummer är: 607-4876

    Om betalning görs via Internet, ange ditt OCR-nummer.

    Fakturainformationen visas när du är inloggad under Mina sidor följt av Min faktura/Mitt konto. Här hittar du OCR-nummer, bankgironummer och ditt saldo.

  • Hur fungerar kortbetalning?
    Svar:
    Du väljer betalsättet "kort" i kassan. Vi reserverar beloppet direkt men drar summan från kortet först när varorna skickas.
    Om du aktiverar en erbjudandekod reserveras beloppet efter avdragen rabatt.



  • Kan jag knappa in min beställning själv?
    Svar:
    Du kan knappa in din beställning, få information om senaste leveransen och dina returer på telefonnummer 033-33 100.


     
  • Kan jag höja min kreditgräns? Hur gör jag?
    Svar:
    Kontakta oss på 033-435 75 00 eller via e-post betala@ellos.se
     
    För att höja eller öppna en kredit krävs det en mindre upplysning. Kreditupplysningen som hämtas visas endast för den som har beställt upplysningen och för dig som är omfrågad.
  • Varför blev jag nekad att betala med faktura / att dela upp betalningen med konto?
    Svar:
    När du ansöker om faktura/konto görs en kreditprövning. De vanligaste orsakerna till avslag kan vara att du inte uppfyller våra inkomstkrav, inte är myndig, att du har betalningsanmärkningar. Har du redan faktura/konto kan det bero på att du inte har tillräckligt med köputrymme. Kontakta Ellos kontoavdelning 033-435 75 00 för mer information.
  • Vad är Kampanjfaktura och Räntefri delbetalning?
    Svar:
    Det är två tillfälliga betalsätt som erbjuds då och då ihop med något större event/kampanj på ellos.se. Det kan exempelvis innebära att du får extra lång tid på dig att betala ditt köp, förmånligare betalning av vissa produkter eller räntefritt.
  • Hur gör jag vid frågor gällande min kredit/skuldsaldo?
    Svar:
    Resurs Bank AB som hanterar betalningarna  lyder under banksekretessens regler. Därför ber vi dig ta kontakt med oss på tel. 033-435 75 00 om du har direkta frågor om din kredit/skuldsaldo. Vi får inte  skicka dessa uppgifter via mail/chat.
Dessvärre är produkten slutsåld! Använd gärna vår sökfunktion eller leta i vår meny för att hitta en likvärdig produkt.